אונקולוגיה

המדיקייר האמריקאי מחמיץ הזדמנות לחיסכון בשל אי שימוש מספיק בתרופות גנריות (Annals of Internal Medicine)

מאת בעז גנזבורג, עורך מדור מינהל ושיווק רפואי

ע”פ מחקר חדש מה-Annals of Internal Medicine  המדיקייר, תכנית ביטוח הבריאות האמריקאית,  מפסידה הזדמנות לחסוך למעלה ממיליארד $ בשנה בכך שאינה מנצלת את האפשרות לרכוש תרופות מרשם גנריות במחיר זול יותר מתרופות המקור / המותג.  

המחקר הישווה בין עלות רכישת התרופות של המחלקה לגימלאי צבא ארה”ב (VA) לבין עלות הרכש של מדיקייר ומצא שמבוטחי מדיקייר היו בשכיחות גבוהה של פי 3 לבחור בתרופות מותג יקרות יותר מאשר תחליפיהן הגנריות בהשוואה למבוטחי ה-VA .

עורך המחקר, ד”ר ווליד גלאד מסכם כי הדרך העיקרית לתקן מצב זה היא בשינוי האופן שבו הרופאים רושמים או ממליצים על התרופות למטופליהם.

הרופאים במערכת VA מילאו תהליך אישור שדרש מהם לנסות את התרופה הגנרית לפני שהם רושמים למטופל תרופת מותג/מקור. המערכת גם מגבילה את הקשר של הרופאים עם נציגי החברות הפרמצבטיות, אשר לדעת המחברים מצליחים להשפיע על בחירת וההתנהגות הרישומית של הרופאים בתרופות מסויימות .

החוקרים הישוו בין התוצאות הבריאותיות של מטופלים סוכרתיים בגיל 75 בשתי המערכות. הם מצאו כי אילו מדיקייר הייתה פועלת לפי שיטת VA, החיסכון בעלות התרופות היה מסתכם בכ-1.4 מיליארד $ בשנת 2008 .

לדעת המחברים קיימת מעט שקיפות באשר למחירי תרופות למרות נסיונות חקיקה שונים שנועדו לשפר הבקרה על עלויות התרופות הן באמצעות הגברת תחרות והן באמצעות שינויים בעלות ההשתתפות העצמית של המבטוחים.  המחברים סבורים שפירסום התוצאות ה”מטלטלות” של המחקר יסייע בהעלאת המודעות לבעייה ומציאת פתרונות חקיקתיים מתאימים. לדעתם, הפתרון הוא קל וזמין – פשוט לשנות את סוג התרופות שאנשים משתמשים בהם…

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: בארץ נראה שהקופות השכילו לנצל באופן טוב יותר את פוטנציאל החיסכון הגלום בשימוש נרחב בתרופות גנריות. עם זאת יש לזכור שקיימים מקרים (נדירים) שבהם התגובה לטיפול בתרופה הגנרית אינה זהה לחלוטין לתרופת המקור ובמקרים אלה יש מקום לאפשר למטופלים להמשיך להשתמש בתרופת מקור על אף העלות הגבוהה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה