אונקולוגיה

כיצד משפיע השימוש במחשב בעת האבחון על אופי הפגישה בין הרופא למטופל (‘הארץ’)

במחקר שהתפרסם במרץ בג’ורנאל Clinical Rheumatology  (ולאחרונה ב’הרפואה’) נבחן כיצד משפיעה העבודה של הרופא מול המחשב בתיעוד האבחון על אופי הפגישה עם המטופל. בכתבה מאת דן אבן בעיתון ‘הארץ’ מובאת סקירה קצרה של ממצאי המאמר. 

קבוצת החוקרים מאוסטרליה צילמה בוידאו מפגשים של מטופלים אצל שלושה ראומטולוגים מומחים ובחנה אילו התנהגויות חזרו במהלך הסרטונים בהקשר של היחס למחשב בפגישה בין הרופא למטופל. הם מצאו כי כשהרופאים פנו למחשב בגופם או במבטם הפסיק המטופל לעתים קרובות בדיווח על מחלתו, או לחילופין ניצל את זמן ההקלדה לספר על כאבים שחש תוך שימוש בתנועות גוף, לעתים תוך חזרה מופגנת עליהן על מנת למשוך את תשומת לבו של הרופא. נראה שחוסר קשר עין בין הרופא לחולה הביא לעתים להשמטת חלק מדיווחו של האחרון מתיקו הרפואי וכי מידת שביעות הרצון של המטופלים היתה תלויה באם חשו שתשומת ליבו של הרופא היתה מוקדשת להם או שחשו שהשקיע יותר זמן במחשב. החוקרים סיכמו כי על הרופאים המטפלים לנסות ולשפר את הדרך בה משולבת העבודה מול המחשב בתהליך האבחון והפגישה עם המטופל כדי שלא לפגוע בתהליך או בשביעות רצונו של המטופל.

לכתבה באתר ‘הארץ’

הערת המערכת: בחודש אפריל דיווחנו לכם על מחקר שמצא כי מתמחים ברפואה פנימית מבלים רק קצת יותר מעשרה אחוזים מזמנם במחלקה מול המטופל ויותר מ-40% בעבודה מול המחשב. מחקר נוסף שפרסמנו לפני כשבועיים סקר דרכים בהן ניתן לשפר את פעילות המרפאה והרופא, ביניהן שילוב אסיסטנט/ית לרופא או אח/ות בפגישות עם המטופלים לשם תיעוד הפגישה והאבחנה במחשב ובתיק הרפואי בעוד שהרופא נותר פנוי להקדיש את תשומת לבו למטופל. המחקר מצא שביזור סמכויות במרפאה והרחבת הסמכויות של האחיות והאסיסטנטים (למשל, בבדיקה ומענה של הדואר הנכנס במרפאה לבדיקות דם חוזרות, חידוש מרשמים, טיפול במקרים קלים ועוד) עשויים להפחית את השחיקה של הרופאים ולשפר את תפוקת המרפאה.   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה