הושקה מערכת e-Med DDx : כלי עזר לאבחנה מבדלת ראשונית

בשבוע שעבר השקנו את מערכת e-Med DDx , עדיין כגירסת בטא נסיונית , ככלי עזר לביצוע אבחנה מבדלת ראשונית.

הגענו לפיתוח זה לאחר שנוכחנו מתוך שיחות ודיונים עם לא מעט רופאים שהצורך בכלי עזר קיים כמעט בכל ההתמחויות והסיטואציות (במרפאה, מיון, מחלקה ועוד). 

על בסיס מאגרי מידע קיימים המכילים מידע הקושר בין סימפטומים וגורמי סיכון לאבחנות ביצענו למעשה אינטגרציה , המבוססת בעיקר על מאגר המחלות של  Epocrates (אשר עריכתו ועדכונו נעשים ע”י מערכת העיתון הרפואי הידוע BMJ) , שאותו קשרנו גם למאגרי סימפטומים-אבחנות.

האלגוריתם מבוסס על בדיקת התאמה בין סימפטומים וגורמי סיכון שנבחרו  ע”י המשתמש לבין אלו המופיעים באבחנות במאגר. בחישוב שיעור ההתאמה המשוקלל נלקח בחשבון משקל גדול יותר להתאמת הסימפטומים. כמו כן הקשר בין סימפטום-אבחנה וגורם סיכון אבחנה הוגדר לכל מקרה כקשר “חזק” או “חלש”, והציון המשוקלל הנקבע לכל אבחנה אפשרית לוקח קשרים אלו בהתאמה.

על בסיס הציון המשוקלל של ההתאמה נקבע הדירוג (המסומן במערכת בכוכבים) וסדר ההופעה של האבחנות שאפשר להביא בחשבון עבור הסימפטומים וגורמי הסיכון שנבחרו.

המערכת מאפשרת להגדיר גם את גיל ומין המטופל, כך שבאופן אוטומטי נשלפים כתוצאה מכך כל גורמי הסיכון המתאימים לגיל/מין שנבחר.

הערך המוסף המשמעותי ביותר להערכתנו של המערכת הוא בכך שהמשתמש יוכל לראות את רשימת כל האבחנות שאפשר לקחת בחשבון, מן הסתם אולי גם כאלה שייתכן שהרופא לא היה בוחן אותם מלכתחילה. כלומר, המערכת עשוייה לתרום בכך שתאפשר מניעה של מצב שבו אבחנה מסויימת שייתכן שיש מקום לקחת בחשבון בכלל לא תישקל ותיבדק.

האפשרות של המשתמש לראות את ההתאמות של האבחנות המוצעות ע”פ התאמת  הסמפטומים וגורמי סיכון, וכן האפשרות לעיין באופן מיידי במידע המלא של כל אבחנה ב-EPOCRATES (אפשרות זו קיימת רק עבור מנויי הג’ורנאל קלאב של אי-מד) עשוייה להערכתנו בהחלט לתרום לתהליך ביצוע האבחנה. 

לכניסה מערכת ה-e-Med DDx

 חייבים להדגיש כאמור שמדובר עדיין בגירסת בטא שעוברת עדיין בדיקות והרחבות. הערות שלכם כמשתמשים תתקבלנה בברכה ותיבדקנה במטרה לשפר את המערכת.

כדי להמחיש השימוש, ניתן לראות כאן דוגמא: 

מדובר במטופל זכר בקבוצת גיל בין 40-60 , עם סימפטומים של כאבים בחזה, הזעה מוגברת, קוצר נשימה. ברקע הוא מדווח גם על יתר לחץ דם, היפר כולסטרולמיה, עישון, והשמנת יתר.

לפניכם האבחנות שהתקבלו ע”י המערכת.

בין האבחנות כצפוי אפשר לראות כמובן שמופיע אוטם שריר הלב (עם וללא עליות מקטע ST), אך דווקא נסב תשומת לבכם לאבחנות נוספות כמו  למשל Costochondritis …המערכת מאפשרת כאמור בהקלקה מיידית (למנויי הג’ורנאל) לצפות בכל המידע הקיים ב-EPOCRATES על אבחנה זו:

ובאופן דומה ניתן לבחון כל אבחנה משוערת שה-DDx מציג בטבלת התוצאות.

יש להניח שלא לכל מטופל שמגיע למיון או לביקור במרפאה עם תלונות כאלה ואחרות יהיה למערכת שימוש. עם זאת במקרים בהם האבחנה אינה ברורה ופשוטה, יכול להיות, ואנו אומרים זאת כמובן בזהירות רבה, יכול להיות שהשימוש ב-DDx ייתן איזשהו ערך מוסף ותועלת באבחנה.

חשוב לנו גם להדגיש שהמערכת יכולה בהחלט להתעדכן בקלות בעקבות הערות, הצעות וכמובן מידע מחקרי ומדעי חדש. ניתן גם בקלות להוסיף אבחנות (רלבנטי בעיקר לאבחנות ותסמונות נדירות ) שאינן נכללות עדיין באמצעות הגדרה של הסימפטומים וגורמי הסיכון הקשורים לאבחנה זו.

בעתיד הלא רחוק, אם וכאשר ולאחר צבירת נסיון ולימוד הרגלי השימוש שלכם, נשקול גם גירסת אפליקציה לסמרטפונים..

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה