אונקולוגיה

הטיפול ב-trastuzumab (הרצפטין) בסרטן השד אינו מעלה הסיכון להפרעות במערכת העצבים (Lancet Oncology)

סרטן שד

מחקרים מצאו בעבר כי הטיפול ב- trastuzumab (הרצפטין) אדג’וונטי יעיל בנשים עם HER-2 הסובלות מסרטן שד. עם זאת, עלה החשש כי הטיפול הזה עלול להיות קשור לסיכון מוגבר בשכיחות של הפרעות במערכת העצבים המרכזית ( CNS relapses ). במחקר זה ביקשו החוקרים להעריך את השכיחות והמהלך של הפרעות CNS , הן כאירוע ראשון והן בכל זמן או תדירות אחרת, באמצעות מידע שנאסף במחקר HERA. 

החוקרים העריכו את השכיחות המצטברת של אירוע CNS ראשון במטופלות ללא הימצאות  מחלה (DFS) בהשוואה לאתרים אחרים.

המשתתפים במחקר היו מטופלות עם סרטן שד בשלב מוקדם שנמצאו חיוביות ל-HER-2 חולקו רנדומלית לקבל שנת טיפול ב- trastuzumab או להיות במעקב בלבד כחלק ממחקר HERA, לאחר מעקב ממוצע של 4 שנים. 

החוקרים העבירו טופס לאיסוף מידע לחוקרים על מנת לאסוף מידע נוסף על חזרה של הפרעה ב- CNS לפני המוות, במטופלות שמתו לפני יולי 2009. החוקרים העריכו את השכיחות המצטברת של CNS בכל זמן נתון באמצעות ניתוח סיכונים השוואתי. 

מבין כ-3400 מטופלות שפוצלו בין מתן טיפול ב- trastuzumab לבין מעקב, 69 נשים (2%) עברו אירוע  CNS  כאירוע DFS. למעלה מ-20% (747 נשים) עברו אירוע DFS ראשוני שלא היה ב-CNS. התדירות של הפרעת  CNS כאירוע DFS ראשון לא היתה שונה בין שתי הקבוצות (הטיפול והמעקב) ועמדה על כ-2% בכל אחת מן הקבוצות. מתוך טפסי איסוף המידע שחזרו אל החוקרים נראה כי היחס של המטופלות שמתו וחוו אירוע  CNS  היה גבוה יותר מספרית בקבוצת המעקב בלבד מאשר בקבוצה שקיבלה טיפול ב- trastuzumab למשך שנה.

החוקרים מסכמים כי טיפול אדג’וונטי ב- trastuzumab לא מביא לעליה בסיכון ל- CNS relapse במטופלות עם סרטן שד בשלב מוקדם החיובי ל- HER2. 

The Lancet Oncology, Volume 14, Issue 3, Pages 244 – 248, March 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה