אונקולוגיה

הנשמה לא-פולשנית מהווה חלופה לטיפול במורפין בחולים סופניים (Lancet Oncol)

הנשמה לא-פולשנית הינה גישה יעילה יותר מטיפול בחמצן להפחתת קוצר נשימה בחולים עם מחלות ממאירות סופניות, ומאפשרת הפחתה של מינוני מורפין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מרץ של כתב העת Lancet Oncology.

החוקרים מסבירים כי קיים חשש מפני כאב בחולים סופניים עם מחלות ממאירות, אך מחקרים מעטים, אם בכלל, העריכו את הבעיה של כאב במערכת הנשימה בחולים אלו.

הנשמה לא-פולשנית תומכת בנשימה של החולה ללא הכנסת צינור לקנה הנשימה. החולים חייבים להיות ערים ומסוגלים לנשום בכוחות עצמם וההנשמה מספקת לחץ חיובי לתמיכה בשאיפה ומונעת נשיפה מלאה.

החוקרים גייסו למחקר 200 חולים משבעה מרכזים באיטליה, ספרד וטייוואן. כל החולים אובחנו עם גידולים סולידיים וכשל נשימתי חד, עם תוחלת חיים צפוי של פחות משישה חודשים.

בנוסף, יחס PaO2 ל-FiO2 של החולים עמד על פחות מ-1:250, עם לפחות אחד מהבאים: קוצר נשימה (מדד Borg מעל 4), סימני מצוקה נשימתית וקצב נשימה של מעל 30 נשימות לדקה.

יחס PaO2/FiO2 נמוך מ-1:250 שימש לשלילת השימוש בחמצן בחולים עם מחלות ממאירות ודרגה קלה של היפוקסיה, בהם חמצן לא השפיע על קוצר הנשימה ולעיתים רחוקות נעשה שימוש בהנשמה לא-פולשנית.

לפני החלוקה האקראית, לכל חולה ניתנה הדגמה בת 5-10 דקות על-מנת שיכירו את ההנשמה הלא-פולשנית ויביעו נכונות לקחת חלק במחקר. החוקרים חילקו באקראי 99 חולים להנשמה לא-פולשנית ו-101 חולים לטיפול בחמצן.

11 מבין 99 החולים בקבוצת ההתערבות הפסיקו את הטיפול בשלב מוקדם, ללא מקרים דומים בקבוצת המטופלים בחמצן. הסיבות להפסקת הטיפול כלו קלסטרופוביה, תחושת חנק, חרדה, תחושת מוות קרב, חוסר הבנה של פרוטוקול המחקר ובקשה של קרוב משפחה להפסיק את הטיפול.

החוקרים מצאו כי קוצר הנשימה פחת מהר יותר עם הנשמה לא-פולשנית, בהשוואה לטיפול בחמצן. בקבוצת ההתערבות, מדד Borg ירד בממוצע ב-0.58 נקודות, בהשוואה לירידה של 0.23 נקודות בקבוצת הטיפול בחמצן.

עיקר התועלת של הנשמה לא-פולשנית זוהה לאחר ארבע השעות הראשונות לטיפול ובחולים עם היפרקפניאה (PaCO2 של מעל 45 מ”מ כספית).

תועלת נוספת בחולים בקבוצת ההתערבות נוגעת לדרישה למינון מורפין נמוך יותר במהלך 48 השעות הראשונות, בהשוואה לקבוצת המטופלים בחמצן (26.9 לעומת 59.3 מ”ג; הבדל ממוצע של 32.4 מ”ג). עם זאת, לא זוהתה אינטראקציה בין שימוש במורפין ובין היפרקפניאה.

שיעורי התמותה באשפוז היו דומים בשתי הקבוצות. עם זאת, בחולים עם היפרקפניאה, שיעורי ההישרדות באשפוז ושיעורי ההישרדות שישה חודשים לאחר השחרור מבית החולים היו טובים יותר בחולים שטופלו בהנשמה לא-פולשנית, בהשוואה למטופלים בחמצן (יחס סיכון לכל מקרי התמותה של 0.41).

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי הנשמה לא-פולשנית הינה חלופה מבטיחה למורפין בהפחתת הכאב של מערכת הנשימה, תוך שימור רמת ההכרה של החולה בעקבות הפחתת מינון אופיואידים, אך בכל זאת קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Lancet Oncol. 2013;14:181-182, 219-227

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה