אונקולוגיה

האם מעקב רופא עור מביא לשיפור בפרוגנוזה של חולי מלנומה? (מתוך הכנס השנתי ה-71 מטעם ה-American Academy of Dermatology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בחולים עם מלנומה הפונים לרופא עור פעם אחת בלבד קיים סיכוי גבוה יותר לאבחנה בשלב מוקדם יותר, עם מחלה פחות פולשנית. ממצאי המחקר תומכים בעדויות המצטברות לפיהן בדיקת סקר חד-פעמית למלנומה במבוגרים מעל גיל 50 משתלמת מבחינת מאזן עלות-תועלת.

לדברי החוקרים, הממצאים מציעים כי ישנה תועלת עם בדיקת עור כל-גופית בודדת, העשויה לנבוע מהגברת המודעות העצמית או הדרכה בנושא מלנומה מצד רופאי עור.

החוקרים מצאו כי בחולים לאחר התייעצות אחת לפחות עם רופא עור, זוהה סיכוי גבוה יותר לאבחנה של מלנומה לא-פולשנית או מלנומה מוגבלת, בהשוואה לחולים שלא נבדקו קודם לכן ע”י רופאי עור.

הם הופתעו לגלות שההבדל בשיעורי מלנומה פולשנית בין אלו שעברו הערכה של רופא עור ואלו שלא עברו הערכה דומה יוחס לשיעור גבוה של זיהוי עצמי של נגעי מלנומה לא-פולשניים.

בקרב חולים עם אבחנה עצמית של מלנומה, 59% עברו קודם לכן הערכה של רופא עור, זאת בהשוואה ל-37% שלא עברו הערכה דומה. מכאן עולה כי לרופא העור תפקיד חשוב בהדרכת החולים בנושא מלנומה והדבר מביא לזיהוי בשלב מוקדם יותר.

מבין 401 החולים עם נתונים אודות עומק הנגע, 56.4% מהנגעים היו מוגבלים ו-43.4% היו פולשניים.

החוקרים מצאו כי התועלת של ביקור אצל רופא עור לא הייתה תלויה בתזמון הבדיקה. הם לא זיהו הבדלים משמעותיים בשיעורי הפולשנות של נגעי מלנומה או עומק החדירה בין חולים שנבדקו ע”י רופא עור פחות משנה לפני האבחנה, בהשוואה לאלו שנבדקו למעלה משנה לפני האבחנה.

הם גם הופתעו לגלות כי בקרב חולים עם זיהוי עצמי של נגעי מלנומה, זמן המתנה של פחות או יותר משלושים ימים לא השפיע משמעותית על היקף הפולשנות או עומק הנגע בעת האבחנה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע את הסיבות האפשריות, אם כי הם משערים כי בחולים עם נגעים בעלי מראה מתקדם יותר יש מקום להמליץ על פניה מוקדמת יותר להערכה רפואית.

מתוך הכנס השנתי ה-71 מטעם ה-American Academy of Dermatology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה