אונקולוגיה

ההשפעה של שטיפות עם כלורהקסידין על זיהומים הנרכשים בבית החולים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רחצה יומית של חולים עם כלורהקסידין עשויה למנוע זיהומים בזרם הדם, הנרכשים בבית החולים והדבקה בפתוגנים עמידים לתרופות מרובות.

המחקר הרב-מרכזי בחן את התועלת של רחצה עם כלורהקסידין להפחתת הסיכון להדבקה באורגניזמים עמידים לתרופות מרובות וזיהומים בזרם הדם הנרכשים בבית החולים בקרב מטופלים בסיכון גבוה לזיהומים הנרכשים במוסדות רפואיים. המחקר נערך בתשע יחידות טיפול נמרץ ויחידות השתלת מח עצם בשישה בתי חולים, עם סך כולל של 7727 חולים.

היחידות חולקו באקראי לרחצת חולים עם מטליות רחצה עם כלורהקסידין בריכוז 2% או מטליות רחצה ללא תכשיר אנטי-מיקרוביאלי למשך תקופה של שישה חודשים, והחלפה לתכשיר השני במהלך ששת החודשים הבאים.  שיעורי ההיארעות של הדבקה באורגניזמים עמידים לתרופות מרובות ושיעור הזיהומים בזרם הדם שנרכשו בבית החולים נבחנו בין שתי התקופות.

החוקרים מדווחים כי שיעורי ההדבקה באורגניזמים עמידים לתרופות מרובות עמדו על 5.10 מקרים ל-1,000 ימי-מטופל עם רחצות כלורהקסידין, בהשוואה ל-6.60 מקרים ל-1,000 ימי מטופל במטליות ללא תכשיר אנטי-מיקרוביאלי (p=0.03),  מקביל לירידה של 23% בשיעור הזיהומים עם כלורהקסידין.

שיעורי ההיארעות הכוללים של זיהומים בזרם הדם, שנרכשו בבית החולים, עמדו על 4.78 מקרים ל-1,000 ימי מטופל עם רחצות כלורהקסידין, בהשוואה ל-6.60 מקרים ל-1,000 ימי מטופל ללא תכשיר אנטי-מיקרוביאלי (p=0.007), ירידה של 28% עם רחצות כלורהקסידין.

לא תועדו תופעות לוואי עוריות חמורות במהלך תקופת המחקר.

החוקרים מציינים כי רחצה יומית עם מטליות עם כלורהקסידין אינה דורשת שינוי משמעותי מההרגלים המקובלים כיום לרחצת חולים. ממצאי המחקר מאשרים כי התערבות זו לוותה בירידה בשיעור האורגניזמים העמידים לתרופות מרובות והתפתחות זיהומים בזרם הדם, שנרכשו בבית החולים.

N Engl J Med 2013; 368:533-542

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה