אונקולוגיה

האם זוהה גורם חדש לניבוי תגובה לטיפול של ממאירויות של השד? (PLoS)

מדענים מאוסטרליה זיהו גורם שעתוק המעודד התפתחות סוגים אלימים של סרטן שד, שאינם רגישים לטיפול באסטרוגן ואינם מגיבים לטיפולים נוגדי-אסטרוגן, דוגמת טמוקסיפן ומעכב ארומטז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי שעתוק (Transcription Factor) הם מולקולות המכבים או מדליקים גנים. במקרה זה, גורם השעתוק הקרוי ELF5 מפחית את הרגישות לאסטרוגן בשלב מוקדם במהלך חיי התא של סרטן שד.

בשנת 2008, החוקרים מצאו כי ELF5 אחראי להתפתחות תאים שליליים לקולטנים לאסטרוגן בשד במהלך ההיריון. במחקר הנוכחי הם מצאו כי אותה מולקולה מופיעה בסרטן שד וכי ELF5 עשוי לשנות גידול קיים לסוג שאינו רגיש לאסטרוגן.

החוקרים תיארו גם את המנגנונים הגנטיים בהם המולקולה מתנגדת לפעילות אסטרוגן, ומצאו כי ניתן לשנות את סוג ממאירות השד ע”י השפעה על רמות ELF5.

מעבודה זו עולה כי ממאירויות ההופכות עמידות לטיפול נוגד-אסטרוגן לעיתים קרובות עושות זאת דרך העלאת רמות ELF5. מכאן עולה אפשרות טיפולית המכוונת לשינוי רמות ELF5 לטיפול בסרטן שד.

מאחר ש-ELF5 היא מולקולה תוך-תאית, ייתכן כי ניתן יהיה להשפיע על רמותיה עם מולקולות קטנות המכוונות כנגד אינטראקציות בין חלבון לחלבון, או עם מעכבי RNA קטנים.כמו כן, יש אפשרות להערכת רמות ELF5 בגידולים בכדי לנבא את התגובה לטיפול ולסייע בקבלת החלטות טיפוליות.

PLoS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה