אונקולוגיה

זוהו שלושה גנים חדשים הקשורים בהתפתחות סרטן מעי גס ורקטום (Nature)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Nature Genetics מדווחים חוקרים על שלושה גורמים גנטיים חדשים להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום שזוהו במחקר GWAS (Genome-Wide Association Study) במזרח-אסיאתים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממאירות של המעי הגס והרקטום הינה אחת הממאירויות הנפוצות ביותר, עם שיעורים גבוהים במיוחד בארצות הברית ומדינות מפותחות אחרות. לגנטיקה חלק חשוב הן בצורות ספוראדיות והן בצורות משפחתיות של המחלה. עם זאת, רק כ-6% מהמקרים של סרטן מעי גס ורקטום מוסברים ע”י וריאנטים גנטיים נדירים המעלים את הסיכון לממאירות זו.

מחקרים קודמים באשר לבסיס הגנטי של סרטן מעי גס ורקטום זיהו מספר וריאנטים נוספים, אך מרבית המחקרים נערכו באוכלוסיות אירופאיות.

החוקרים ניתחו את הנתונים אודות 2,098 מקרים ו-5,749 ביקורות. הם בחרו 64 SNP (Single Nucleotide Polymorphism) מבטיחים להערכה חוזרת בסדרה שכללה עד 5,358 מקרים ו-5,922 ביקורות.

החוקרים זיהו ארבעה SNP בעלי קשר מובהק סטטיסטית בניתוח המשולב של כל המדגמים שכללו מזרח-אסייאתים. שלושה מבין הארבעה זוהו גם במחקר שני שכלל 26,060 נבדקים ממוצא אירופאי.

הממצאים רלבנטיים לאוכלוסיות אסיאתיות ואירופאיות. מעניין לציין כי שלושת האתרים הגנטיים הללו לא זוהו במחקרים קודמים שנערכו באוכלוסיות ממוצא אירופאי.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות ביצוע מחקרים גנטיים באוכלוסיות לא-אירופאיות במטרה לזהות באופן מלא את הבסיס הגנטי של מחלות נפוצות, כולל סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר מספקים תובנות חדשות אודות הביולוגיה של סרטן מעי גס ורקטום ועשויים להוות יעדי טיפול חדשים למחלה.

Nature

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה