אונקולוגיה

ההשפעה של מוצרי סויה על הסיכון לממאירויות של הריאה (Am J Epidemiol)

מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת American Journal of Epidemiology עולה קשר בין צריכת מוצרי סויה ובין התפתחות סרטן ריאות, עם אפשרות להשפעה מגנה של מוצרי סויה מפני התפתחות סרטן ריאות בנשים לא-מעשנות, בעיקר הפחתת הסיכון לגידולים אגרסיביים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מוצרי סויה ובין הסיכון לסרטן ריאות, הן כקבוצה והן לפי אגרסיביות הגידולים, ולערוך מטה-אנליזה של הנתונים שנאספו בנושא. בסקירה נכללו כ-71,000 נשים שגויסו ממחקר Shanghai Women’s Health Study בשנים 1997-2000.

צריכת מזונות סויה קבועה נבחנה בתחילת המחקר ונבחנה שוב במהלך המעקב על-בסיס ראיונות אישיים. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 9.1 שנים, תועדו 370 מקרים חדשים של סרטן ריאות; 340 חולים מעולם לא עישנו. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, זוהה קשר הפוך בין צריכת מוצרי סויה ובין הסיכון להתפתחות סרטן ריאות (p=0.004); יחס הסיכויים בהשוואת החמישון העליון לצריכת סויה והחמישון התחתון עמד על 0.63.

הקשר שזוהה היה בולט במיוחד נשים עם מנופאוזה בגיל מאוחר יותר ועם ממאירויות אגרסיביות של הריאה, כפי שהוגדר לפי משך ההישרדות (פחות מ-12 חודשים לעומת 12 חודשים ומעלה).

מטה-אנליזה של שבעה מחקרים במשתתפים לא-מעשנים הדגימה סיכון יחסי כולל של 0.59 בהשוואת הקטגוריה העליונה אל מול התחתונה של צריכת סויה או איזופלבונים.

מתוצאות המחקר עולה כי צריכת מוצרי סויה עשויה להפחית את הסיכון לסרטן ריאות בנשים לא-מעשנות, בפרט מדובר בהפחתת הסיכון לגידולים אגרסיביים.

Am J Epidemiol. 2012;176(10):846-855

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה