אונקולוגיה

הערכת הסיכון לתסחיף אוויר במהל ביופסיית מחט של הריאה (BMC Pulm Med)

בכתב העת BM Pulmonary Medicine פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במידת האפשר, יש לבצע ביופסיית PCNB (Percutaneous Core Needle Biopsy) של בית החזה תחת הרדמה מקומית. החוקרים ממליצים להימנע מהרדמה דרך צינור הנשמה ומצב שכיבה על הבטן, ובמידת האפשר יש להשכיבם עם הגב כך שהגידול יהיה מתחת לפרוזדור השמאלי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות גורמי סיכון לתסחיף אוויר בפרוזדור השמאלי, בחדר השמאלי או במערכת הסיסטמית (תסחיף אוויר סיסטמי) במהלך PCNB של בית החזה.

במחקר הרטרוספקטיבי נכללו כל המקרים של PCNB של בית החזה ב-610 מטופלים, בין השנים 2007-2009. טכניקת SmartStep שימשה לביופסיה, באמצעותה הבודק יכול להכין סדרה של שלושה חתכים של 1.25 או 2.5 מילימטרים בתוך שנייה. החוקרים חיפשו אחר נוכחות אוויר בתוך כלי הדם.

שיעורי ההיארעות של תסחיף אוויר סיסטמי במהלך הביופסיה עמדו על 3.8% (23/610 חולים), כאשר ההיארעות של מקרים בעלי ביטוי קליני עמדה על 0.49%. שני חולים פיתחו תסמינים קליניים שכללו המיפלגיה זמנית או הפרעת ראייה זמנית; חולה אחד הלך לעולמו בשל תסחיף פטאלי לעורקים הכליליים. לפיכך, שיעורי התמותה עמדו על 0.16%.

עומק המחט בנגע (Wald: 6.859), הרדמה דרך צינור ההנשמה (Wald: 5.721), מיקום הנגע מעל גובה הפרוזדור השמאלי (Wald: 5.159) ותנוחת שכיבה על הבטן (Wald: 4.317) זוהו כולם כגורמי סיכון בלתי-תלויים להיארעות תסחיף אוויר סיסטמי (p<0.05 עבור כל אחד בנפרד).

גם לתדירות הביופסיות, עומק החדרת המחט ומקיום הגדול בסמוך לסרעפת או באונה התחתונה היה חלק חשוב, אך לא כך היה עם עומק החדרת המחט דרך הריאה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ישנם מספר גורמי סיכון להופעת תסחיף אוויר סיסטמי בעקבות ביופסית PCNB, כאשר בעזרת מספר אמצעים פשוטים, ניתן להפחית את הסיכון לכך.

BMC Pulm Med. 2012;12(2)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה