אונקולוגיה

הערכת הרעילות הלבבית עקב הקרנה לשד (מתוך הכנס השנתי ה-54 מטעם ASTRO)

בנשים עם ממאירות של השד בשלב מוקדם, הקרנה לשד כולו אינה מעלה את הסיכון לרעילות  לבבית ארוכת-טווח, בהשוואה לכריתת שד, כך עולה ממחקר שכלל נתונים שנאספו במהלך 25 שנים, והוצג במסגרת הכנס השנתי ה-54 מטעם ASTRO (American Society for Radiation Oncology).

בנוסף, לאחר 25 שנים, שיעורי ההישרדות היו דומים בנשים שעברו כריתת שד ובאלו שקיבלו טיפול משמר-שד, שכלל הקרנה וכריתת הגוש בשד. לאחר 25 שנים, עקומות ההישרדות של שתי קבוצות הטיפול החלו להיפרד, ובחולות בקבוצת טיפול משמר-שד התוצאות היו גרועות יותר. עם זאת, רעילות לבבית אינה אחראית לירידה הקלה בשיעורי ההישרדות של חולות בקבוצה זו.

המחקר מספק תמונה מפורטת של האנטומיה והתפקוד הלבבי של החולות. התוצאות נאספו מ-50 מבין 102 נשים ששרדו, כולן כעת קשישות, כאשר שבו למרכז ה-National Cancer Institute במרילנד לבדיקות 25 שנים לאחר התחלת המחקר.

מבין 50 הנשים ששרדו 26 היו מקבוצת טיפול משמר-שד ו-24 מקבוצת כריתה רדיקאלית של השד.

החוקרים מדגישים כי לא זוהה כל הבדל ברעילות בחמישים נשים אלו. איסוף הנתונים במחקר כלל אנמנזה לבבית מקיפה, בדיקה ובדיקות מעבדה של אנזימי לב; בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית להערכת האנטומיה והפרעות תפקודיות ובדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) להערכת מחלה כלילית ולקבוע את מדד הסידן בעורק הכלילי.

מבדיקת CTA עלה כי עם טיפול משמר שד, לא זוהה הבדל בטרשת עורקים בין אלו שקיבלו הקרנות לשד השמאלי ואלו שקיבלו הקרנות לשד הימני. הנתונים אודות טרשת עורקים כללו את העורק הכלילי השמאלי, הקדמי היורד, המצוי בסמיכות לדופן בית החזה וחשוף לכמות הגבוהה ביותר של הקרינה.

החוקרים זיהו מגמה להופעת טרשת עורקים בחולות בכל קבוצה שקיבלו טיפול כימותרפי (HR = 2.4). התפקוד הדיאסטולי היה דומה בשתי הקבוצות וכך גם חציון מדד הסידן בעורק הכלילי. לא זוהו נשים עם פיברוזיס של שריר הלב ובחולה אחת בכל קבוצה זוהה עיבוי פריקרדיאלי.

בקרב נשים לאחר טיפול משמר-שד, התפקוד והמבנה הלבבי היו דומים עם גידולים בשד הימני או השמאלי.

זהו המחקר הראשון שהשווה בין טיפול משמר שד ובין ניתוח רדיקאלי לכריתת השד עם נתונים לאורך 25 שנים. ישנה חשיבות רבה לנתונים ארוכי טווח, שכן כל עדות לרעילות לבבית תבוא לידי ביטוי לאחר עשר שנים.

מתוך הכנס השנתי ה-54 מטעם ASTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה