אונקולוגיה

השימוש המופרז בטיפול אנטיביוטי נמשך בימים אלו (Arch Intern Med.)

משני מחקרים גדולים  מארצות הברית שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי מגמת השימוש המופרז בטיפול אנטיביוטי נמשכת גם כיום.

במאמר הראשון בחנו החוקרים את השונות הגיאוגרפית במתן מרשמים לטיפול אנטיביוטי במבוגרים. החוקרים בחנו את מגמות מתן מרשמים לטיפול אנטיביוטי באזורים שונים במספר גישות שונות: לפי מדינות, לפי ארבעה אזורים ארציים (צפון-מזרח, דרום, מערב ומערב-תיכון), ובאמצעות הערכת הנתונים מבתי חולים. הם גם בחנו את מגמות הטיפול האנטיביוטי לפי עונות השנה.

החוקרים מצאו כי בדרום המדינה תועדה השכיחות הגבוהה ביותר של טיפול אנטיביוטי, כאשר בממוצע, 21.4% מהחולים בכל רבעון קיבלו מרשם לטיפול אנטיביוטי. בחולים במדינות המערב היקף הטיפול האנטיביוטי היה הנמוך ביותר, כאשר רק 17.4% מהחולים קיבלו מרשם לטיפול זה בכל רבעון.

בכל האזורים, שיעור מתן המרשמים לטיפול אנטיביוטי היה הגבוה ביותר ברבעון הראשון (ינואר-מרץ) ועמד על 20.9%, כאשר השיעור הנמוך ביותר תועד במהלך הרבעון השלישי (יולי-ספטמבר), עם שכיחות של 16.9%.

השונות אינה מוסברת ע”י הבדלים בשכיחות זיהומים בין אזורים ובין עונות שונות. באזורים בהם נהוג שימוש רב בטיפול אנטיביוטי, לעיתים קרובות נרשמו שיעורים נמוכים יותר של דלקת ריאות חיידקית.

החוקרים מאמינים כי באזורים הגיאוגרפיים בהם הטיפול האנטיביוטי נפוץ צפויה תועלת לתוכניות שמטרתן להפחית שימוש מיותר בתרופות אלו, והם מדגישים כי למרות שקשישים מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים בנוכחות זיהומים חיידקיים, הם גם עשויים להיות בסיכון מוגבר לתופעות לוואי של טיפולים אנטיביוטיים.

במחקר השני בחנה קבוצה של חוקרים את המגמות הארציות של טיפול אנטיביוטי למבוגרים בארצות הברית, שאובחנו עם דלקת סינוסים חדה.

הממצא העיקרי היה כי למרות שמרבית המקרים הללו נובעים מזיהומים נגיפיים ולטיפול אנטיביוטי אין ערך רב בטיפול בזיהומים אלו, מתן טיפול אנטיביוטי רחב-טווח, דוגמת קינולונים ומקרולידים,היה נפוץ מאוד.

החוקרים מצאו כי עד 2012, מוקסיפן היה הטיפול האמפירי המומלץ למקרים של סינוסיטיס חיידקית. הנחיות חדשות ממליצות עתה על מתן אוגמנטין במקרים אלו.

החוקרים התבססו על נתונים מהשנים 2000-2009 ובחנו את שיעור הביקורים לרופאים בשל סינוסיטיס חדה, בעקבותיהם ניתן מרשם לטיפול אנטיביוטי, וכן את שיעור המקרים בהם ניתן מרשם לטיפול במוקסיפן. החוקרים לא כללו חולים עם אבחנות נלוות (דוגמת זיהום בדרכי השתן), העשויות לדרוש טיפול אנטיביוטי.

מהמחקר עלה כי למעלה מ-80% מהחולים שאובחנו עם דלקת חדה של הסינוסים קיבלו מרשם לטיפול אנטיביוטי, למרות עדויות מצטברות לפיהן התועלת של טיפול אנטיביוטי במקרים אלו היא מוגבלת.

החוקרים מצאו כי טיפול אנטיביוטי ניתן ב-83% מהביקורים בשל דלקת חדה של הסינוסים, וכי שיעור המרשמים לא השתנה משמעותית במהלך תקופת המחקר (P=0.85). מוקסיפן, הטיפול המומלץ בתקופה בה נאספו הנתונים, ניתן רק ב-17% מהמקרים. התרופות הנפוצות האחרות היו מקרולידים (29%), קינולונים (19%) ואוגמנטין (16%).

החוקרים קוראים לערוך שינויים בהרגלי הטיפול במקרים של דלקת סינוסים חדה, ומציינים את הסכנה להתפתחות עמידות לטיפולים אנטיביוטיים בארצות הברית.

Arch Intern Med. Published online September 24, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה