אונקולוגיה

הסיכון למחלות לב וכלי דם עם טיפול ב-NSAID נותר למשך חמש שנים לאחר אוטם לבבי (Circulation)

המחקר האחרון להערכת ההשפעות של תרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) בחולים עם אוטם לבבי קודם מצא עדויות לפיהן הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם על-רקע טיפול תרופתי זה נותר למשך לפחות חמש שנים לאחר האירוע הלבבי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Circulation.

לדברי החוקרים, השימוש ב-NSAID בדנמרק לא פחת כלל מאז שדווח על הסיכון למחלות לב וכלי דם, בין אם בחולים עם אוטם לבבי או באוכלוסיה כולה. הם קוראים להדרכה טובה יותר, בפרט של רופאי משפחה, הנוטים להמליץ על הטיפול הנ”ל לחולים רבים.

להערכתם, הזמינות הנרחבת של מספר תכשירי NSAID ללא מרשם הינו גורם נוסף המביא לכך שחולים רבים סבורים כי התרופות בטוחות לשימוש. בדנמרק, רק איבופרופן נמכר ללא מרשם רופא, וזוהי אחת התרופות הבטוחות יותר מבחינת תופעות הלוואי הקרדיווסקולאריות, למרות שמלווה בסיכון לדימומים ממערכת העיכול. עם זאת, במדינות רבות, זמינים מספר תכשירים ללא מרשם רופא, כולל Diclofenac, לו הסיכון הקרדיווסקולארי הגבוה ביותר במחקר הנוכחי, אף גבוה יותר מזה שתועד עם Rofecoxib שהוסר מהמדפים.

לצרכיי המחקר, החוקרים התבססו על מאגר ארצי של בתי חולים ובתי מרקחת בדנמרק וזיהו קרוב ל-100,000 חולים עם אירוע לבבי ראשון בין 1997-2009 ועקבו אחר השימוש ב-NSAID בשנים שלאחר האירוע הלבבי.

החוקרים מצאו כי 43,608 חולים שקיבלו לפחות מרשם אחד לטיפול ב-NSAID לאחר אוטם לבבי, ובחולים אלו נותר סיכון מוגבר לאורך זמן לתמותה ותמותה כלילית או הישנות אוטם לבבי לא-פטאלי, עד לפחות חמש שנים לאחר האירוע הלבבי הראשוני, שנותר גם לאחר תקנון לגורמים אחרים.

מבין התכשירים השונים, Diclofenac לווה בסיכון הגבוה ביותר לאירועים קרדיווסקולאריים, עם יחס סיכון של 2.07-2.73 במהלך חמש שנות מעקב. מעכבים סלקטיביים של COX-2, Rofecoxib ו-Celecoxib, היו הבאים בתור מבחינת הסיכון, עם יחס סיכון של 1.73-2.17 ו-1.55-1.87, בהתאמה.

בדומה למחקרים קודמים, מהמחקר הנוכחי עולה כי Naproxen היה התכשיר היחיד עם הסיכון הנמוך ביותר לאירועים קרדיווסקולאריים (יחס סיכון של 1.02-1.85). מהתוצאות עולה כי יש לבחור ב-Naproxen כתכשיר המועדף, אך החוקרים מזהירים כי בדומה לאיבופרופן, גם טיפול זה מלווה בסיכון גבוה לדימומים ממערכת העיכול, הקשורים בפרוגנוזה גרועה בחולים עם אוטם לבבי.

מומחים בתחום מסכמים וקובעים כי NSAID עדיין מסוכנים לחולים עם היסטוריה של אוטם לבבי, גם חמש שנים לאחר האירוע. להערכתם, אין חלון טיפול בטוח בחולים אלו, וגם טיפול קצר-טווח ב-NSAID עלול להיות מסוכן. לדבריהם, חולים ורופאים רבים אינם מודעים לסיכון זה.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה