אונקולוגיה

הערכת הסיכון למחלות ממאירות בעקבות טיפול ביולוגי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (JAMA)

בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש שבחן את הסיכון לממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ביולוגי. ממצאי המחקר אינם תומכים בעליה בסיכון לממאירות בעקבות טיפול זה במחקרים מבוקרים-אקראיים שארכו לפחות 24 שבועות.

במטה-אנליזה חדשה בחנו החוקרים את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ביולוגי, בעקבות חששות מהשפעתן על מערכת החיסון של המטופלים. מדובר במטה-אנליזה הראשונה להערכת הסיכון להתפתחות ממאירויות , עם נתונים אודות כל תשעת הטיפולים הביולוגיים המאושרים לשימוש.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי מידע אלקטרוניים, תקצירי כנסים ואתרי אינטרנט של רשויות בקרה, במטרה לזהות מחקרים אקראיים ומבוקרים שבחנו את הבטיחות של Abatacept, Adalimumab, Anakinra, Certolizumab, Etanercept, Golimumab, Infliximab, Rituximab ו-Tocilizumab בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לפלסבו ו/או תרופות אחרות ממשפחת DMARD (Disease-Modifying Antirheumatic Drugs), עם מעקב מינימאלי של 24 שבועות.

החוקרים זיהו 63 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם קרוב ל-30,000 חולים. קרוב ל-16,000 חולקו לטיפול ביולוגי עם מתוטרקסט (ו/או DMARD אחרים), כ-3,600 קיבלו טיפול ביולוגי בלבד וקרוב ל-10,000 שימשו כקבוצת ביקורת.

החוקרים לא זיהו עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון להתפתחות ממאירויות; מבין קרוב ל-30,000 חולים, 211 פיתחו ממאירות (118 גידולים סולידיים, 48 סרטני עור, 14 מקרים של לימפומה, 5 ממאירויות המטולוגיות שאינן לימפומה ו-26 ממאירויות שלא פורטו).

שיעורי ההיארעות של כל ממאירות במהלך השנה הראשונה לטיפול היו נמוכים מאוד בקבוצת הטיפול הביולוגי עם מתוטרקסט(0.77%), בקבוצת הטיפול הביולוגי בלבד (0.64%) ובקבוצת הביקורת (0.66%).

שילוב של Anakinra עם מתוטרקסט לווה בסיכון נמוך יותר לטיפול במתוטרקסט בלבד (יחס סיכויים של 0.11).

לא זיהה סיכון מובהק סטטיסטית לממאירויות באתרים ספציפיים, למרות שיחס הסיכויים ללימפומה עמד על 2.1 בחולים שטופלו במעכבי TNF, בהשוואה לביקורות.

החוקרים קוראים לערוך סקירות סיסטמיות ומחקרים תצפיתיים נוספים לביסוס הסיכון בטווח ארוך יותר. למרות שמהממצאים עולה כי טיפול ביולוגי הינו בטוח בכללותו בכל הנוגע לסיכון לממאירות בטווח הקצר, הסיכון להישנות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית והיסטוריה של ממאירות או גורמי סיכון למחלות ממאירות, עדיין אינו ידוע.

JAMA. 2012;308(9):898-908

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה