אונקולוגיה

מהי הגישה הטובה ביותר לתיאום הטיפול בחולי סרטן? (Cochrane Database Syst Rev)

בשל המרוכבות והטיב הכרוני של הטיפול במחלות ממאירות, לעתים קרובות הטיפול אינו רציף ואינו מתואם. עובדה זו עשויה להוביל לכך שהחולים אינם זוכים לקבלת שירותי הטיפול והמניעה המומלצים. עם זאת, סקירה חדשה לא הצליחה להסיק מסקנות באשר לתועלת של שלושה מודלים עיקריים לשיפור תיאום הטיפול: ניהול מקרה, טיפול משותף וצוותים מולטי-דיציפלינרים. בנוסף לשלושת המודלים, שש גישות התערבותיות נבחנו במסגרת הסקירה.

החיפוש הספרותי אחר מחקרים שבחנו התערבויות לשיפור רציפות הטיפול בחולי סרטן העלה 51 מחקרים; תשעה מהם בחנו למעלה משתי קבוצות טיפול. בסך הכל, נבחנו 63 התערבויות שונות ב-51 מחקרים. מרבית המחקרים היו אקראיים ומבוקרים (49).

גודל העוקבה השתנה באופן נרחב, מ-28 ל-1388 משתתפים, ו-25 מחקרים כללו חולים עם כל סוג של ממאירות. באופן כללי, משתתפים בכל שלבי הטיפול במחלות ממאירות גויסו למחקרים, ומחקרים רבים עקבו אחר חולים שעברו שלבים שונים של המחלה. מחקרים מעטים כללו רק חולים שקיבלו טיפול.

שלושת המודלים לטיפול שנבחרו הדגימו פוטנציאל מסוים לשיפור רציפות הטיפול. החוקרים מציינים כי באופן מפתיע, גישות אלו זוהו גם ע”י ה-Institute of Medicine כגישות מבטיחות לשיפור ההישרדות של החולים.

החוקרים לא מצאו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאות הבריאותיות בחולים שחולקו להתערבויות אלו ואלו שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי. בריאות פסיכולוגית, שביעות רצון של המטפלים ומדדי תהליכי טיפול דווחו בחלק קטן מהמחקרים בלבד; לכן, לא ניתן להעריך את גודל ההשפעה .

החוקרים מציינים כי האיכות של מרבית המחקרים הייתה נמוכה, בעיקר בשל הטרוגניות גבוהה במחקרים, הדבר נכון בעיקר באשר לסוג המשתתפים וההתערבויות ובחירת המדדים להערכת התוצאות . בשורה התחתונה, דרושים מחקרים נוספים להערכת רציפות הטיפול במחלות ממאירות.

כפי שעולה מהסקירה, ישנם מספר כלים זמינים להערכת רציפות הטיפול. חשוב לפתח כלים מהימנים למדידת רציפות הטיפול באופן ספציפי בחולים עם מחלות ממאירות שכן מדובר באוכלוסיה די שונה משאר החולים עם מחלות כרוניות.

Cochrane Database Syst Rev. 2012;7:CD007672

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה