האם קפה מפחית את הסיכון ל-BCC? (מתוך Cancer Res)

מתוצאות נתונים פרוספקטיביים שכללו למעלה מ-110,000 עובדים במקצועות הבריאות שלקחו חלק בשני מחקרים גדולים עולה כי קפה, והקפאין בתוכו, עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות גידולי BCC (Basal Cell Carcinoma).

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Nurses’ Health Study ו-Health Professional Follow Up Study להערכת קשר אפשרי בין קפאין ובין ממאירויות עוריות.

בקרב משתתפים במחקר ששתו למעלה משלוש כוסות קפה עם קפאין ביום נרשמה ירידה של 17% בסיכון היחסי ל-BCC, בהשוואה למשתתפים ששתו פחות מכוס אחת בחודש. בנשים נרשמה תועלת מעט גדולה יותר בהשוואה לגברים ששתו שלוש כוסות ביום, אך בכל מקרה, קשר מנה-תגובה היה משמעותי בהשוואה לאלו ששתו קפה לעיתים רחוקות (p<0.0001 בנשים, p=0.003 בגברים). קשר מגן תואר גם עם מקורות תזונתיים אחרים לקפאין (שוקולד, תה וקולה). עם זאת, לא נמצא קשר בין צריכת קפה נטול קפאין ובין ירידה דומה בסיכון ל-BCC.

מעניין לציין כי לא זוהה קשר בין צריכת קפאין ומוצרים אחרים המכילים קפאין ובין התפתחות SCC (Squamous Cell Carcinoma) או מלנומה.

מדובר בסך כולל של 112,897 משתתפים (כ-72,000 אחיות וקרוב ל-40,000 רופאים). בדיקות להערכת ממאירות עורית נערכו באופן שגרתי בשני המחקרים. צריכת קפה סווגה לחמש קטגוריות: פחות מכוס אחת בחודש, כוס אחת בחודש עד כוס אחת ביום, 1-2 כוסות ביממה, 2-3 כוסות ביממה, ולמעלה משלוש כוסות ביממה.

בהשוואה למשתתפים שצרכו פחות מכוס קפה אחת בחודש, בקרב משתתפים שצרכו למעלה משלוש כוסות קפה ביום נרשם הסיכון הנמוך ביותר (סיכון יחסי של 0.83). קפה היה המקור לכ-80% מכלל צריכת הקפאין. קפאין ממקורות תזונתיים אחרים (תה, 18%, קולה, 3% ושוקולדה, 0.5%) לווה גם הוא בסיכון מופחת ל-BCC, עם סיכון יחסי לא-משמעותי בהשוואה לסיכון עם צריכת קפאין שמקורו בקפה.

המחקר הנוכחי מהוה תוספת חשובה לעדויות הזמינות בספרות הרפואית , אך החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר.

Cancer Res. 72(13) July 1, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה