אונקולוגיה

פורסם מדריך אתי חדש מטעם ה-American College of Physicians’ (מתוך Ann Intern Med)

המהדורה השישית של Ethics Manual מטעם ה-American College of Physicians’ דנה בהחלטות אתיות במסגרת הרפואה הקלינית, ההוראה והמחקר הרפואי, כמו גם בהבנת העקרונות ותפקיד הרופא בחברה ועם עמיתם. המדריך המעודכן, שאושר ביולי 2011, מופיע במהדורת 3 בינואר של כתב העת Annals of Internal Medicine.

המדריך האתי מתייחס למספר סוגיות אתיות ברפואה ומנסה לשפוך אור על האופן בו עקרונות ישנים עונים על בעיות חדשות.

בדומה למהדורות קודמות, העדכון הנוכחי כולל התייחסות לקבלת החלטות ע”י ממלאי מקום וטיפול בחולה הנוטה למות, שימוש בשירותי רפואה משלימה ואלטרנטיבית, התאבדות בסיוע רפואי, מערכת הקשרים בין הרופא והתעשייה, בדיקות גנטיות ואתיקה של מחקרים.

אעפ”י שהמהדורה החדשה בוחנת את הנושאים הללו באופן מעמיק יותר, היא דם מדגישה את מערכת היחסים בין הרופא והמטופל במהלך קטסטרופות רפואיות, טיפול במקרים בעלי רגישות תרבותית, מחקרים בנושא ביולוגיה של האדם, תקשורת חברתית ומחקר במימון חברות תרופות.

נושא נוסף הזוכה להתייחסות לראשונה במהדורה המעודכנת הוא האתגרים הנובעים מהצעת טיפול לאנשים חשובים מאוד, הזוכים לפרסום או יוקרה חריגים.

ישנה התייחסות נפרדת גם לטיפול ללא מגע ביניאישי, רשומות רפואיות אלקטרוניות וחסויות, חיסיון רפואי, טיפול באדם או באנשים עימם לרופא היה בעבר קשר לא-מקצועי, גבולות הפרטיות, תשלום לפי ביצוע, חקירה, רופאים בכירים ורופאים בשלבי התמחות, רופאה ממוקדת-מטופל, הגנה על בני אדם, בקרת פלסבו ופרסומים מדעיים.

הכותבים מסבירים כי מאז שפורסמה המהדורה הראשונה של Ethics Manual מטעם ה-ACP בשנת 1984, מדריכים אלו צוטטו בספרות הרפואית והאתית, ומצויים בשימוש נרחב ע”י רופאים שונים, ולא רק ע”י פנימאים. עם זאת, הם מוסיפים כי חזרה על עקרונות אתיים מוכרים, שסייעו בפתרון בעיות אתיות קודמות, עשויה לסייע לרופאים להימנע מבעיות עתידיות. למרות שהמדריך אינו מהווה תחליף לניסיון ויושרה של רופאים, הוא עשוי לשפוך אור על החובות הכרוכות במקצוע הרפואה.

Ann Intern Med. 2012;156:73-104

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה