אונקולוגיה

הסיכון למחלות לב וכלי דם ופרפור פרוזדורים עם טיפול במעכבי COX-2 (מתוך Eur Heart J)

ממחקר עוקבה ארצי להערכת הטיפול בתרופות ממשפחת מעכבי COX-2 בשבדיה לאחר הסרת Rofecoxib מהמדפים ברחבי העולם (לאור הקשר עם סיבוכים קרדיווסקולאריים), עולה כי אין עליה בסיכון לאוטם לבבי, שבץ מוחי, או אי-ספיקת לב עם השימוש בתרופות אלו.

אחד ההסברים האפשריים הינו כי האזהרות בעקבות הסרת Rofecoxib הובילו לנקיטת משנה זהירות, ואופן השימוש במעכבי COX-2 כיום אינו מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. החוקרים פרסמו את ממצאי המחקר בכתב העת European Heart Journal.

עם זאת, החוקרים הופתעו לגלות סיכון מוגבר להתפתחות פרפור פרוזדורים עם שימוש בתרופות אלו, שייתכן ולא זכה להתייחסות מספקת.

החוקרים מסבירים כי לאחר הסרת Rofecoxib, נותרו בשווקים בשבדיה שני מעכבי COX-2, Celecoxib ו-Etoricoxib, וישנן אזהרות בנוגע לעליה אפשרית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בעלונים המצורפים לשתי התרופות הללו.

מדגם העוקבה כלל כשבעה מיליון תושבים בשבדיה, שהיו במעקב בין יולי 2005 ועד סוף דצמבר 2008, עם איסוף מידע בנוגע למרשם, תמותה, הכנסה, השכלה והגירה.

החוקרים בחנו את התוצאות השונות במדגם כולו, לאחר שהוצאו מהמחקר משתתפים עם אבחנה קרדיווסקולארית קודמת, ולאחר מכן קשרו בין המדגם ובין הטיפול ב-Coxib. המשתתפים נטלו את הטיפול התרופתי למשך תקופה ממוצעת של 6-8 חודשים.

מהתוצאות לא עולה קשר מובהק בין השימוש בתרופות אלו ובין הסיכון לאוטם לבבי, שבץ מוחי איסכמי או אי-ספיקת לב. חשוב מכך, יחסי הסיכון היו מתוקנים לנוכחות דלקת מפרקים שגרונית, שכן חולים אלו מקבלים לעיתים קרובות טיפול במעכבי COX-2, ומחלה זו מלווה בסיכון קרדיווסקולארי מוגבר.

עם זאת, כאמור, נרשמה עליה בסיכון לפרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 1.6): הסיכון לפרפור פרוזדורים היה משמעותי עם טיפול ב-Etoricoxib (יחס סיכון של 1.35), אך לא עם טיפול ב-Celecoxib (יחס סיכון של 0.94).

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון את הקשר בין שימוש במעכבי COX-2 ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים, ולנקוט בצעדים המתאימים.

Eur Heart J 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה