אונקולוגיה

המאפיינים והפרוגנוזה של סרטן מעי גס ורקטום בשלב מוקדם לאחר טיפול בגישת EMR (מתוך J Gastroenterol Hepatol.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי לגידולים בשלב מוקדם של המעי הגס והרקטום פרוגנוזה טובה כאשר הגידול הינו בתוך שכבת הרירית, וניתן לצפות לריפוי בעקבות טיפול בגישת EMR (Endoscopic Mucosal Resection). ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Gastroenterology and Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי ההיארעות של סרטן מעי גס ורקטום בשלב מוקדם מצויים במגמת עליה. במחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את התוצאות הקליניות והפרוגנוזה של חולים עם סרטן מוקדם של המעי הגס והרקטום, בעקבות טיפול בגישת EMR.

מדגם המחקר כלל 129 חולים עם סרטן מוקדם של המעי הגס והרקטום, לאחר EMR בין אפריל 2005 ועד אוגוסט 2007.

כריתה מלאה (En Bloc Resection) בוצעה ב-85% מהמקרים, עם כריתה הדרגתי ב-15%. שוליים נקיים הושגו ב-85% מהמקרים. מבין 129 החולים, 64 אובחנו עם גידול בתוך שכבת הרירית וב-65 הגידול היה בשכבת התת-רירית; עם זאת, נמצא קשר מובהק בין דרגת התמיינות ירודה והעדר אדנומה ובין ממאירות בשכבת תת-רירית.

שבעה חולים עם סרטן בשכבת תת-רירית עברו בהמשך כריתה כירורגית; בחמישה זוהתה חדירה לכלי דם ולימפה או שהשוליים היו חיוביים, בחולה אחד התפתחה פרפורציה וחולה אחר ביקש כריתה ניתוחית. מבין שבעת החולים הללו, באחד אובחנו שרידי מחלה ממארת ובשניים זוהו גרורות לקשריות לימפה.

במהלך תקופת המעקב לא תועדו מקרי הישנות בחולים עם ממאירות בשכבת הרירית. בשבעה חולים עם ממאירות בשכבת תת-רירית הודגמו סיבוכים בתוך שלוש שנים, דוגמת שרידי/הישנות גידול ראשוני או גרורות לקשריות לימפה; בחמישה אובחנה חדירה לכלי דם ולימפה או שוליים עמוקים חיוביים ובשניים לא זוהו גורמי סיכון היסטולוגיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי לגידולים בתוך הרירית פרוגנוזה טובה, כאשר ניתן לצפות לריפוי בעקבות טיפול בגישת EMR; עם זאת, ייתכנו סיבוכים במקרים של ממאירות בשכבה תת-רירית. לאור זאת, דרוש מעקב אנדוסקופי קפדני בחולים עם ממאירות בשכבת תת-רירית, למשך תקופה של לפחות שלוש שנים לאחר EMR.

J Gastroenterol Hepatol. 2011;26(11):1619-1625

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה