אונקולוגיה

השכלה נמוכה יותר של מטופלים בנושאי בריאות קשורה בתוצאות טיפול גרועות יותר (מתוך Ann Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי השכלה נמוכה יותר של מטופלים בנושאי בריאות קשורה בתוצאות טיפול גרועות יותר ובשימוש פחות יעיל בשרותי מערכת הבריאות.

במחקר מטא-אנליזה זה סקרו החוקרים את הספרות הקיימת אודות הקשר בין השכלה בתחום הבריאות (health literacy ) או יכולת חשיבה במונחים כמותיים (numeracy ) בקרב מטופלים לבין תוצאות טיפול רפואי. בניתוח הנתונים נכללו 96 מחקרים באיכות טובה או מתקבלת, עם סך של 111 מאמרים 98 מאמרים העוסקים בהשכלה בתחום הבריאות, 22 מאמרים העוסקים ביכולת חשיבה כמותית, ו-9 מאמרים העוסקים בשניהם.

החוקרים מצאו כי השכלה נמוכה יותר בתחום הבריאות קשורה באופן עקבי למספר אשפוזים רב יותר, שימוש רב יותר בשרותי חרום, הענות נמוכה יותר לבדיקת סקר של ממוגרפיה ולקבלת חיסון נגד שפעת, יכולת נמוכה יותר לנטילה נכונה של תרופות, יכולת נמוכה יותר להבנת תוויות של תרופות והודעות בתחום הרפואי. בקרב מטופלים זקנים, השכלה נמוכה יותר נמצאה קשורה במצב בריאותי כללי ירוד יותר ושיעור תמותה גבוה יותר. בחלק מהתוצאות הבדלים ברמת ההשכלה נמצאו כחלק משמעותי הגורם להבדלים בתוצאות בין מטופלים ממוצא שונה. החוקרים לא הגיעו למסקנות מובהקות אודות הקשר בין יכולת חשיבה כמותית לבין תוצאות בריאותיות בשל מספר קטן של מחקרים בנושא, וכן בשל תוצאות לא עקביות במחקרים אלה.

החוקרים מציינים כי אחת ממגבלות מחקר זה הייתה חיפוש מאמרים אשר פורסמו בשפה האנגלית בלבד. מגבלה נוספת הינה העדר נתונים אודות ההשכלה בעל פה של המטופלים, שלא קשורה ליכולת קרוא וכתוב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השכלת מטופלים נמוכה יותר בנושא בריאות קשורה בתוצאות גרועות יותר של טיפול רפואי ושימוש כושל יותר בשרותי מערכת הבריאות.

Ann Intern Med, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה