אונקולוגיה

הזרקות טיפול כמותרפי לתוך העורק האופתלמי נמצאו יעילות במטופלים עם רטינובלסטומה תוך עינית (מתוך Ophthalmology)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Ophthalmology עולה כי טיפול בהזרקת טיפול כמותרפי סלקטיבית לתוך העורק העיני עשוי להיות טיפול חלופי הולם לכמותרפיה סיסטמית במטופלים עם רטינובלסטומה תוך עינית.

במחקר רטרוספקטיבי זה בדקו החוקרים תוצאות של 343 מטופלים עם רטינובלסטומה תוך עינית (intraocular retinoblastoma ) אשר עברו טיפולי SOAI (או selective ophthalmic arterial injection ) בסך של 408 עיניים. טיפול זה מבוצע באמצעות balloon catheter עם הזרקה של Melphalan לתוך העורק העיני. זהו טיפול חלופי לכמותרפיה מערכתית במטופלים עלה. החוקרים בדקו את שיעור ההצלחה של SOAI (המוגדר כהזרקה מוצלחת של Melphalan לעורק העיני), שיעור תופעות לוואי עיניות ומערכתיות, שיעור גידולים משניים, השרדות של העין, וחדות ראיה.

במהלך הטיפול כל עין נגועה קיבלה בין 1-18 מחזורי טיפול של SOAI . החוקרים מצאו כי ההזרקה הייתה מוצלחת ב-1452 מתוך 1469 (כלומר 98.8%) מהפרוצדורות. תופעות לוואי חמורות כללו דלקת חמורה של ארובת העין (severe orbital inflammation ) ב-2 עיניים (0.5%) ואטרופיה דיפוזית של כוריורטינה (diffuse chorioretinal atrophy ) ב-2 עיניים (0.5%). במספר מקרים פיתחו המטופלים נפיחות או אודם חולפים סביב גלגל העין. החוקרים לא מצאו עדות לתופעות לוואי מערכתיות חמורות. מטופל אחד (0.3%) פיתח ברונכוספזם (bronchospasm ) חולף, ומספר מטופלים פיתחו הקאות חולפות. סך של 12 מקרים של ממאירויות משניות ארעו ב-11 מטופלים, עם הארעות מצטברת של 1.3% ב-5 שנים, 4.8% ב-10 שנים, ו-5.8% ב-15 שנים.

שיעור שימור העין היה 100% בקבוצה A , 88% בקבוצה B , 65% בקבוצה C , 45% בקבוצה D , ו-30% בקבוצה E לפי קלסיפקציה בינלאומית לרטינובלסטומה תוך עינית. מעל 50% מהעיניים הדגימו חדות ראיה מעל 0.5, ו-36% מהעיניים הדגימו חדות ראיה מעל 1.0 במעקב האחרון של המטופלים ללא גידולים מקולריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-SOAI באמצעות balloon catheter והזרקת Melphalan הדגים שיעור הצלחה (כלומר הזרקה מוצלחת) של 98.8% במטופלים עם רטינובלסטומה תוך עינית. הטיפול הדגים שיעור נמוך של תופעות לוואי חמורות, כולל התפתחות של ממאירות משנית. החוקרים מצאו שימור של מעל מחצית מהעיניים אשר עברו טיפול זה עם שימור של חדות ראיה מעל 0.5 במעל מחצית מהעיניים ללא פגיעה מקולרית.

Ophthalmology, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה