סקר על ידי CT מוריד תמותה מסרטן ריאה (מתוך NEJM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת New England Journal of Medicine עולה כי סקר מטופלים בסיכון גבוה לסרטן ריאה על ידי CT מוריד תמותה בשל סרטן ריאה ב-20% בהשוואה לסקר על ידי צילומי רנטגן.

מחקר NLST , או בשמו המלא National Lung Screening Trial , בדק האם סקר על ידי CT משפיע על תמותה במטופלים עם סרטן ריאה. במחקר זה השתתפו מעל 53,000 אנשים בסיכון גבוה לסרטן ריאה (מעשנים כבדים בעבר או בהווה) ב-33 מרכזים בארצות הברית. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות סקר כמחצית עברו 3 סריקות CT במינון נמוך בשנה, ואילו המחצית השניה עברו 3 צילומי חזה בשנה במהלך 3 שנים. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 3.5 שנים נוספות לזיהוי הארעות של סרטן ריאה והתמותה מסרטן זה בקרב המשתתפים.

החוקרים מצאו כי שיעור ההענות לבדיקות הסקר היה מעל 90%. שיעור בדיקות הסקר החיוביות (כלומר גילוי ממצא חשוד) היה 24.2% בקבוצת CT לעומת 6.9% בקבוצת צילומי הרנטגן. סך של 96.4% מבדיקות ה-CT החיוביות ו-94.5% מצילומי הרנטגן החיוביים היו תוצאות חיוביות כוזבות (false positive ).

הארעות סרטן ריאה בקרב המשתתפים אשר עברו סקר על ידי CT היה 645 מקרים ל-100,000 שנות אדם (סך של 1060 מקרי סרטן ריאה) לעומת 572 מקרים ל-100,000 שנות אדם בקרב המשתתפים אשר עברו סקר על ידי צילומי רנטגן (סך של 941 מקרים) יחס שיעור 1.13.

בקרב המשתתפים אשר עברו סקר על ידי CT היו 247 מקרי תמותה בשל סרטן ריאות ל-100,000 שנות אדם, לעומת 309 מקרי תמותה בשל סרטן ריאות ל-100,000 שנות אדם בקרב המשתתפים אשר עברו סקר על ידי צילומי רנטגן. כלומר, ירידה של 20.0% בתמותה מסרטן הריאה בקרב משתתפים אשר עברו סקר על ידי CT במינון נמוך (CI 95% 6.8-26.7%, P=0.004 ). שיעור התמותה מכל סיבה בקרב המשתתפים אשר עברו סקר על ידי CT היה נמוך ב-6.7% (CI 95% 1.2-13.6%, P=0.02 ) בהשוואה למשתתפים אשר עברו סקר על ידי צילומי רנטגן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סקר מטופלים בסיכון גבוה לסרטן ריאה על ידי CT במינון נמוך נמצא כמוריד את שיעור התמותה מסרטן הריאה בהשוואה לסקר על ידי צילומי רנטגן. יש לציין כי סקר על ידי CT הביא לגילוי גידולים בשלבים מוקדמים יותר יחסית לגילוי על ידי צילומי רנטגן. בעקבות תוצאות אלה התפתח דיון בנושא הכנסת CT כבדיקת סקר רוטינית. משתתפי הדיון ציינו כי בצוע בדיקות CT רוטיניות יהיה יקר ביותר. בארצות הברית ישנם כ-7 מיליון אנשים אשר עונים על קריטריוני ההכללה של מחקר NLST (כלומר מעשנים כבדים בעבר או בהווה), אך ישנם עוד 94 מיליון מעשנים בעבר או בהווה אשר עשויים להתאים לקבוצת סקר גם הם. מנגד, מומחה מהתחום ציין כי תוצאות מחקר זה משמעותיות דיין על מנת להכניס סקר CT רוטיני במטופלים המתאימים.

N Engl J Med. June , 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה