אונקולוגיה

הערכת תוצאות הטיפול ב-Imatinib בחולי CML (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the National Cancer Institute עולה כי

עם הפוגה ציטוגנטית מלאה שנתיים לאחר התחלת טיפול ב-Imatinib (גליבק) בחולי CML (Chronic Myeloid Leukemia), מקרי תמותה אינם נפוצים, ואילו שיעורי ההישרדות לא היו שונים משמעותית מאלו של האוכלוסייה הכללית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול ב- Imatinib מביא להאטת התקדמות CML. עם זאת, הנתונים הזמינים אודות תחלואה ותמותה מבוססים ברובם על מחקרים במימון,  אך חסרים מחקרים בלתי-תלויים, ארוכי-טווח.

המחקר כלל חולי CML שהחלו בטיפול ב- Imatinibלפני שנת 2005, והיו בהפוגה ציטוגנטית מלאה לאחר שנתיים. מחקר ILTE (Imatinib Long-Term (Side) Effects) נועד להעריך באופן בלתי-תלוי ורב-מרכזי את תוצאות הטיפול ב- Imatinib. החוקרים התבססו על ניתוח סטטיסטי להערכת אירוע ראשון של תופעת לוואי חמורה ותופעות לוואי לא-חמורה ואובדן הפוגה ציטוגנטית מלאה. כמו כן, הם העריכו את שיעורי SIR (Standardized Incidence Ratio).

מדגם המחקר כלל 832 חולים שטופלו במהלך חציון של 5.8 שנים. תועדו 139 תופעות לוואי חמורות, 19.4% היו קשורות לטיפול ב- Imatinib. סך כולל של 830 תופעות לוואי לא-חמורות תועדו ב-53% מהחולים; 560 (68%) נבעו מטיפול ב- Imatinib. התופעות הנפוצות כללו התכווצויות שרירים, חוסר חוש-ריח, בצקת, שבירות העור, שלשולים, נגעים בגידים או ברצועות. 19 חולים (2.3%) הפסיקו את הטיפול ב- Imatinib בשל תופעות לוואי עקב הטיפול התרופתי. 45 חולים איבדו את ההפוגה הציטוגנטית המלאה (1.4 ל-100 שנות-מטופל).

ב-179 חולים תועדו בדיקות שליליות ממושכות לכרומוזום פילדלפיה (מעל שנה אחת). תועדו 20 מקרי תמותה, עם שיעורי היארעות של 4.8% (SIR = 0.7, p=0.08), כאשר רק שישה מקרים (30%) היו קשורים בהתקדמות CML.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי מקרי תמותה על-רקע CML אינם נפוצים בחולים עם הפוגה ציטוגנטית מלאה שנתיים לאחר התחלת טיפול ב- Imatinib, ושיעורי ההישרדות לא היו שונים באופן מובהק סטטיסטית מאלו של האוכלוסייה הכללית.

Journal of the National Cancer Institute. 2011;103(7):553-561

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה