אונקולוגיה

משרד הבריאות דורש מהביטוחים המשלימים של קופות החולים לצמצם רשימת התרופות שבסל המשלים (דהמרקר)

קופות חולים

ע”פ דיווח של רוני לינדר מ”דה מרקר” הורה סמנכ”ל משה”ב עו”ד יואל לפשיץ לביטוחים המשלימים של קופות החולים לצמצם באופן משמעותי את רשימת התרופות המסופקות למבוטחים במסגרת הביטוחים המשלימים .

ע”פ הדיווח יוצאו מרשימת התרופות שבביטוחים המשלימים התרופות העונות על הקריטריונים הבאים:


  • החומר הפעיל של אותה תרופה כבר נמצא בסל הבריאות הבסיסי

  • גם תרופות שהן תרופות קומבינציה של מס’ חומרים פעילים לא יכללו בסל המשלים אם כל אחת מהחומרים הפעילים המרכיבים את התרופה נמצא בסל הבסיסי

  • לא תתאפשר גם אספקת תרופה הנמצאת כבר בסל הבריאות בהתוויה או קו טיפול אחר במסגרת הסל המשלים שאינה מאושרת בסל הבסיסי

  • חיסונים לא יכללו בסל המשלים אלא באישור מיוחד

מטרת ההנחיות לפי לפשיץ היא למנוע “תרגילים ומניפולציות” בין חברות התרופות לקופות החולים שעלולות לגרום לכך שתכשירים שאמורים להכלל בסל הבסיסי לא ישארו רק בסל המשלים.

ע”פ הכתבה אירגוני החולים מביעים התנגדות לצעד זה ורואים בו פגיעה במבוטחים, בעיקר באלה שאינם יכולים להרשות לעצמם ביטוח פרטי.

לכתבה בדה-מרקר

הערת המערכת: הדרישה הזו של משה”ב למרות שיש להניח שבאה מתוך כוונה ורצון לשפר מצב המבוטחים ולמנוע מניופלציות שימנעו הכללת תכשירים בסל הבסיסי, היא לדעתנו אכן בעייתית וייתכן שנזקה רב מתועלתה.

ראשית כדאי לזכור שלשיעור גבוה מאוד של האוכלוסיה, קרוב ל-80% בממוצע, יש ביטוח משלים כך שצעד כזה באופן מיידי מייקר לרוב האוכלוסיה תרופות שנרכשות כיום במסגרת הביטוח המשלים. 

 אם צעד זה היה מלווה בהחלטת המשרד שכל תרופה שיוצאת מהסל המשלים מהסיבות הנ”ל עוברת בפועל להיות כלולה בסל הבסיסי ודאי שאירגוני הצרכנים והבריאות היו מברכים ושמחים על כך, ומנגד הקופות ודאי היו נעמדות על רגליהן האחוריות בטענה שאין מימון ותקציב להרחבה כזו.

מבחינה עקרונית איננו רואים פסול בכך שתרופה שמכילה את אותו חומר פעיל אך בגלל מינון או מנגנון פעולה מאפשרת טיפול נוח יותר יכולה לא להכלל בסל , מכיוון שועדת הסל לא השתכנעה שתוספת העלות של תרופה זו בהשוואה לתרופה הנמצאת בסל מוצדקת בהשוואה ליתרון שהיא מעניקה בהיותה נוחה יותר לשימוש (למשל ליטול כדור אחד ביום במקום 2-3 ). במקרה כזה אם ביטוח משלים כולל את התרופה במינון חד יומי בסל המשלים יש בכך הגיון כלכלי ורפואי. לא נוצר קיפוח בוטה כלפי מי שאין לו ביטוח משלים שכן מדובר בשיקול של נוחיות טיפול בלבד. לדעתנו אין מקום להוציא תרופות מקבוצה זו, וכנ”ל גם לתרופות קומבינציה המשלבות מס’ חומרים פעילים, מהסל המשלים.

באשר למתן התרופה בביטוח המשלים בהתוויה שאינה כלולה בסל, כאן ייתכן ויש הגיון בטענת הקיפוח וחוסר השוויון מול המבוטחים ללא ביטוח משלים שכן מדובר כבר לא על כך שהסל המשלים מעניק נוחיות טיפולית רבה יותר , אלא במקרים מסויימים טיפול רפואי שמבוטח בביטוח הבסיסי בלבד אינו זכאי לקבלו. ומכיוון שלעיתים ההבדל בין להתחיל טיפול בתרופה מסויימת בקו ראשון או שני, או בהתוויה שאינה כלולה בסל יכול להיות עניין של חיים ומוות, אזי בשם ערך השיוויון יש מקום לבחינה סלקטיבית של התרופות בקבוצה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה