אונקולוגיה

ה-FDA אישר אפליקציה רדיולוגית חדשה למכשירים ניידים (מתוך הצהרת ה-FDA)

מאת ד”ר בן פודה שקד

אפליקציה רדיולוגית חדשה למכשירים ניידים אושרה בידי ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי, ותאפשר לקלינאים לראות תוצאות בדיקות דימות על גבי מכשירי iPhone ו-iPad מתוצרת Apple Inc.

על פי ה-FDA, האפליקציה החדשה תאפשר למשתמש לראות סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT), דימות תהודה מגנטית (MRI) ובדיקות ברפואה גרעינית כגון בדיקת Positron Emission Tomography (PET). עם זאת, לדבריהם אין בשימוש באפליקציה משום תחליף לעמדות המחשב, כי אם נועדה לשימוש רק בהיעדר גישה לעמדה כזו.

מומחה מה-FDA Center for Devices and Radiological Health מסביר כי הטכנולוגיה החשובה למכשירים ניידים מספקת לרופאים את היכולת לראות מיד בדיקות דימות ולבצע אבחנות ללא צורך לשוב לעמדת המחשב או לחכות לפיתוח הצילום. לאחר כיווץ ברשת מאובטחת, עוברים קבצי הדימות בפורמט “Mobile MIM”, והקלינאי יכול לראות ערכי האדרה ומרחק על גבי התמונות.

בטרם אושרה האפליקציה, העריכו אנשי ה-FDA את ערכי הקרנת האור (luminance), איכות התמונה (רזולוציה) ואת ה’רעש’ בהתאם להנחיות ולסטנדרטים הבינלאומיים, וזאת על גבי מכשירים ניידים מסוגים שונים ובתנאי תאורה שונים. לדבריהם, כל הבוחנים הסכימו כי המכשיר היה טוב דיו בכדי לבצע פענוח אבחנתי של בדיקות הדימות בתנאי התאורה המומלצים. עם זאת, הם מזכירים כי איכות התצוגה של מכשירים ניידים שונים עשויה להראות שונות רבה ברמות הקרנת האור, וזאת גם בין מכשירים שונים מאותו מודל.

מומחה מתחום הרדיולוגיה אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, ציין כי היתרון העיקרי של האפליקציה החדשה הינו הזמינות של בדיקות הדימות לייעוץ ולבחינה כאשר הרדיולוג נמצא רחוק מהאתר בו בוצעה הבדיקה. עם זאת, הוא מציין כי מאחר ובדיקות דימות כגון CT, MRI ו-PET/CT מורכבים מסדרות רבות של תמונות ומסריקות רצופות, המגיעות פעמים רבות למאות, ומאחר ופעמים רבות יש צורך בהשוואת סדרות אלו לצורך פענוח מיטבי, הרי שהמגבלות של אפליקציות כאלו למכשירים ניידים הינה ביכולת ההשוואה הסימולטנית, צד-לצד, של סדרות אלו או השוואות לבדיקות קודמות. לדבריו, הדבר עלול להוביל לרושם המבוסס על ניתוח שאינה מלא של תוצאות בדיקת הדימות.

לדברי המומחה, על אף שגישה מרוחקת ומהירה לתוצאת בדיקת דימות הינה מועילה, הרי שהיעדר התצוגה כפי שמתקבלת מעמדת מחשב מלאה ונדרשת לצורך מניפולציה נכונה של התמונה עלול לפגום במידת הדיוק של הפענוח באמצעות אפליקציה זו. מטבען, מצריכות בדיקות הדימות תצוגה מהימנה לצורך פענוח ויזואלי, הוא מוסיף, ועל הרדיולוגים להיות מודעים היטב למגבלותן של אפליקציות כאלו העלולות לפגוע בפירוש התוצאות.

להצהרת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה