אונקולוגיה

ממוגרפיה שנתית החל מגיל 40 מורידה בחצי את הסיכון לכריתת שד בין גילאים 40-50 (מתוך כנס רדיולוגים שנתי בצפון אמריקה)

מאת ד”ר אולה קראסיק

חוקרים בריטים בראשותו של ד”ר ניקולס פרי הציגו בכנס השנתי של ארגון הרדיולוגים של צפון אמריקה תוצאות מחקר המדגימות כי ממוגרפיה שנתית החל מגיל 40 מורידה בחצי את הסיכון לכריתת שד בין גילאים 40-50.

בניגוד להנחיות American Cancer Society (התחלת סקר ממוגרפי לסרטן השד בגיל 40), הסקר הנהוג כעת בבריטניה הינו ממוגרפיה שנתית החל מגיל 50. ד”ר פרי וחבריו בחנו נתונים של 184 נשים בגילאים 40-50 אשר אובחנו עם סרטן שד רובן בגילוי עצמי. מטרת המחקר הייתה להדגיש את חשיבות הסקר בגילאים המוקדמים יותר, שכן הסרטן בנשים צעירות אגרסיבי יותר, ואילו הרווח מגילוי וטיפול מוקדמים גדול יותר. 40% משנות חיים אבודות עקב סרטן שד הן בנשים בגילאי 35-49. סרטן השד הוא סיבת המוות השכיחה ביותר בנשים בגילאים 35-54.

מתוך הנשים שהשתתפו במחקר 74% מעולם לא עברו ממוגרפיה, ואילו 26% עברו ממוגרפיה בעבר 18 נשים בשנה הקודמת לגילוי הסרטן ו-30 נשים בזמן קודם כלשהו. שיעורי כריתת השד היו 22% בנשים שעברו ממוגרפיה בשנה הקודמת לגילוי, 47% בנשים שעברו ממוגרפיה מתישהו בחיים, ו-53% בנשים שמעולם לא עברו ממוגרפיה.

נתונים נוספים שנבחנו היו: גודל גידול ממוצע, אחוז נשים עם מחלה מולטיפוקלית, אחוז עם גידול high-grade . בכל הפרמטרים הנ”ל היה יתרון ניכר לנשים שעברו ממוגרפיה בשנה הקודמת לגילוי הסרטן לעומת אלה שעברו ממוגרפיה מתישהו בחיים ואלה שלא עברו כלל.

מנהל סקר הסרטן ב-American Cancer Society ציין כי בתקופה האחרונה שיעור סרטן השד עולה, והתמותה מסרטן שד בגילאים 40-49 היא משמעותית. סקר של ממוגרפיה מאפשר גילוי מוקדם יותר של הסרטן. הגילוי המוקדם קשור לסרטן פחות אגרטיבי ותמותה נמוכה יותר בנשים אלה. כמו כן, גילוי מוקדם מוריד את הסיכוי לצורך בכריתת שד וטיפול כמותרפי.

מתוך הכנס המדעי השנתי ה-96 של Radiological Society of North America .

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה