אונקולוגיה

חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל והסיכון לסרטן ריאות (Am J Respir Crit Care Med)

בקרב כורי פחם, עובדי מסילות רכבת ואחרים הנחשפים במשך שנים רבות לאדי דיזל ייתכן סיכון מוגבר לסרטן ריאות, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

מהנתונים שנאספו מ-11 מחקרים קודמים באירופה וקנדה עולה כי בקרב עובדים עם מספר שנות החשיפה הגדול ביותר לאדי דיזל תועדה עליה של 31% בסיכון לסרטן ריאות, בהשוואה לנבדקים ללא חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל. הממצאים אינם מוכיחים כי אדי דיזל עשויים להגדיל את הסיכון למחלות ממאירות של הריאה, והחוקרים כותבים כי הקשר היה קטן.

עם זאת, אדי  דיזל מוגדרים ע”י ה-IARC (International Agency for Research on Cancer) וה-EPA (Enviornmental Protection Agency) בארצות הברית כקרצינוגנים לאדם – והתוצאות הנוכחיות מצטרפות לעדויות לפיהן חשיפה תעסוקתית עלולה לפגוע בבריאות הריאה.

בעוד שמספר מחקרים הצביעו על קשר בין חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל ובין סרטן ריאות, במרבית המחקרים היו מגבלות שונות- דוגמת העדר התייחסות לעישון או גורמים אחרים העשויים להסביר את הקשר שזוהה.

כל המאמרים התבססו על מחקרים מקרי-ביקורת, בהם הרופאים שאלו כ-13,300 חולי סרטן ריאות ו-16,300 נבדקים בריאים אודות חשיפה במסגרת העבודה לאדי דיזל וקרצינוגנים אפשריים אחרים.

במחקר הנוכחי החוקרים התייחסו לעובדים בעבודות מסוימות ככאלו שנחשפו באופן משמעותי לאדי דיזל (כורי פחם, עובדים במסילות רכבת ומכונאים העובדים עם ציוד ומנועי דיזל). חלק מהעובדים במקצועות אחרים, דוגמת נהגי משאיות, הוגדרו כבעלי חשיפה נמוכה יחסית לאדי דיזל.

החוקרים סיווגו את הביקורות לרבעונים על-פי החשיפה המצטברת לאדי דיזל. ביקורות ללא חשיפה כלל לאדי דיזל סווגו לקבוצה חמישית, ששימשה כקבוצת ייחוס.

58% מהחולים עם סרטן ריאות ו-63% מהביקורות נכנסו לקבוצה האחרונה, ללא חשיפה לאדי דיזל. באשר למשתתפים בעלי החשיפה הגבוהה ביותר, קבוצה זו היוותה 9% מהביקורת אך 12% מהחולים עם סרטן ריאות.

לאחר תקנון לגיל, מין והרגלי עישון, בקרב משתתפים ברבעון העליון תועדה עליה של 31% בסיכון להתפתחות סרטן ריאות, בהשוואה לאלו ללא חשיפה לאדי דיזל.

בקרב משתתפים בעבודות שכללו חשיפה רבה לאדי דיזל, העליה בסיכון לסרטן ריאות באה לידי ביטוי בתוך עשר שנים מהעבודה. בעבודות עם חשיפה פחות ניכרת לאדי דיזל הסיכון בא לידי ביטוי רק לאחר 30 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היקף העליה בסיכון לסרטן ריאות בעקבות חשיפה לאדי דיזל היה דומה לסיכון בעקבות חשיפה לעישון פאסיבי או חשיפה ביתית לראדון.

למחקר היו מספר מגבלות עיקריות, כולל העדר נתונים אודות החשיפה בפועל של המשתתפים לאדי  דיזל. יתרה מזאת, מחקרים מקרי-ביקורת מוגבלים בהערכת קשר בין שני משתנים.

Am J Respir Crit Care Med. Posted online October 29, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה