אונקולוגיה

הערכת היעילות של שילוב קבוע של Oxycodone/Naloxone בשחרור-ממושך להקלה על כאבים (Current Medical Research & Opinion)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי תכשיר משולב הכולל Oxycodone בשחרור-ממושך ו-Naloxone בשחרור-ממושך מביא לאיזון כאב טוב, עם שכיחות נמוכה משמעותית של עצירות ותסמינים גסטרואינטסטינאליים על-רקע טיפול באופיואידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לכאב כרוני השפעה שלילית משמעותית על איכות החיים של החולים. לעיתים קרובות, טיפול באופיואידים מוביל לאיזון יעיל של הכאבים, אך כרוך בתופעות לוואי רבות, ומשפיע בעיקר על תפקוד מערכת העיכול.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את היעילות והבטיחות של שילוב Naloxone ו-Oxycodone בשחרור-ממושך בטיפול בכאב כרוני במצבים נפוצים ביומיום.

החוקרים העריכו את יעילות שיכוך הכאבים וההשפעה על תפקוד מערכת העיכול בחולים הסובלים מכאב כרוני חמור וממושך, על-רקע אתיולוגיות שונות (ממאירות ולא-ממאירות), המטופלים בשילוב Oxycodone בשחרור-ממושך/Naloxone בשחרור-ממושך והיו במעקב במשך ארבעה שבועות. מדד BPI-SF (Brief Pain Inventory ) שימש להערכת הכאב ו-BFI (Bowel Function Index ) שימש להערכת תסמיני עצירות על-רקע טיפול באופיואידים.

המחקר כלל 7836 משתתפים מ-6496 מרכזים רפואיים. הכאב העז ביותר ירד בממוצע ב-2.9 נקודות בסולם של 11 נקודות (p<0.001 ). תועדה עליה פרוגרסיבית במספר החולים ללא כאב במהלך 24 שעות לפני כל הערכה (ביקור ראשון, 11.6%; ביקור אחרון, 33.8%, p<0.001 ). תפקוד מערכת העיכול השתפר משמעותית, כפי שהתבטא בירידה במדד תפקוד מערכת העיכול מ-38.2 ל-15.1 (p<0.001 ) בסולם של 0-100.

בחולים להם ניתן קדם-טיפול באופיואידים חלה ירידה בולטת בשכיחות עצירות, מ-71% בביקור הראשון ל-34.1% בביקור האחרון (p<0.001 ). יעילות ונסבלות הטיפול היו טובות או טובות מאוד ב-84% ו-87% מהמטופלים. תועדו 4526 תופעות לוואי ב-1556 חולים (20%) כאשר 3386 תופעות לוואי סווגו כתופעות על-רקע הטיפול התרופתי; 177 חולים (2.3%) סבלו מתופעות לוואי חמורות, שסווגו ב-51 מהמקרים כתופעות לוואי חמורות על-רקע הטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן שילוב קבוע של Oxycodone/Naloxone בשחרור-ממושך הוכח כבטוח ויעיל בטיפול בכאב חמור על-רקע אתיולוגיות שונות. לטיפול השפעה משככת כאבים ניכרת, והתוצאות דומות למחקרים אחרים להערכת Oxycodone בלבד. עם זאת, הפגיעה בתפקוד מערכת העיכול על-רקע טיפול באופיואידים הייתה פחות בולטת. לאור הטבע של כאב כרוני, חשוב שתהיה אפשרות טיפול תרופתי נסבלת בטווח הארוך. שילוב זה מספק אפשרות מצוינת בתחום זה.

החוקרים מאמינים כי בחולים הנזקקים לאיזון כאב ארוך-טווח תהיה תועלת משמעותית לטיפול זה. הימנעות או הקלה בתופעות הלוואי האופייניות לאופיואידים תקל על החולים ועל הרופאים המטפלים.

Current Medical Research & Opinion Vol 26, Num 6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה