אונקולוגיה

קשר בין וריאנטים גנטיים ובין סיכון מוגבר לסרטן השחלות (מתוך Nature Genetics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-19 בספטמבר 2010 פורסמו ב-Nature Genetics תוצאותיו של מחקר גנטי, מהן עולה כי נמצא קשר בין וריאנטים גנטיים על כרומוזום 2q31 ו-8q24 ובין סיכון מוגבר לסרטן השחלות.

החוקרים כותבים כי סרטן השחלות הינו הסרטן ה-5 בשכיחותו במדינות מפותחות, ומתאפיין במקרים רבים באבחנה מאוחרת. במחקר Genome-Wide Association (GWA) קודם שערכו החוקרים, נמצא קשר בין פולימורפיזם בכרומוזם 9p22 (הקשור לגן BNC2) ובין רגישות מוגברת לסרטן השחלה.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את הגנוטיפ של 4,353 נשים עם סרטן השחלה ו-6,021 מקרי ביקורת. במחקר נמצא קשר מובהק בין פולימורפיזם (SNP) על כרומוזום 8q24 (p = 8.0 × 10−15) ו-2q31 (p = 3.8 × 10−14), ובין סיכון מוגבר לסרטן השחלה. החוקרים מוסיפים כי 2 וריאנטים נוספים על כרומוזום 3q25 ו-17q21 נקשרו לרגישות מוגברת לסרטן השחלה, אך ללא מובהקות מתאימה ל-GWA (p = 7.1 × 10−8 ו- p = 1.4 × 10−7, בהתאמה).

החוקרים מציינים כי חלק מוריאנטים אלו נקשרו בעבר לממאירויות נוספות, כולל סרטן הערמונית, המעי הגס, השד ושלפוחית השתן. לדבריהם, הקשר שנמצא בין הוריאנטים ובין סרטן שחלה חמור, היה חזק יותר מקשרים קודמים שנצפו בין הוריאנטים ובין סוגי סרטן אחרים. בנוסף, התוצאות רומזות כי ייתכן ואותו אתר גנטי קשור לסיכון מוגבר הן לסרטן השחלה והן לסרטן השד.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי ייתכן ובעתיד ניתן יהיה לזהות ביעילות רבה יותר נשים הסובלות מסיכון מוגבר לסרטן השחלות. מעקב צמוד אחר נשים אלו יאפשר אבחנה מוקדמת ושיפור אפשרי בפרוגנוזה.

Nature Genetics, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה