בשר מעובד והסיכון לסרטן שלפוחית השתן (Cancer)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Cancer עולה קשר בין צריכת בשר מעובד ומרכיביו ובין סיכון מוגבר לסרטן שלפוחית השתן.

לדברי החוקרים, ייתכן ולבשר יש חלק בקרצינוגנזה של סרטן שלפוחית השתן בעקבות מספר מרכיבים בעלי פוטנציאל קרצינוגני, הנוגעים לבישול ולעיבוד המזון, כולל ניטראטים, ניטריטים, HCA (Heterocyclic Amines) ו-PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons). החוקרים בחנו באופן מקיף את הקשר בין בשר ומרכיבי בשר ובין סרטן שלפוחית השתן.

מבין 300,933 גברים ונשים שהשלימו שאלוני תזונה, זוהו 854 מקרים של TCC (Transitional Cell Carcinoma) של שלפוחית השתן, במהלך שבע שנות מעקב. באמצעות מאגר נתונים של ערכים מדידים, החוקרים העריכו את צריכת הניטראטים וניטריטים מבשר מעובד ו-HCA ו-PAH מבשר מבושל, וחישבו את הצריכה הכוללת של ניטראטים וניטריטים, על-בסיס הערכים בספרות.

מהשוואת החמישון החמישי והראשון של צריכת בשר אדום עולה יחס סיכון לסרטן שלפוחית השתן של 1.22 (95% CI = 0.96-1.54,  p=0.07). מהשוואת החמישון החמישי והראשון של צריכת HCA-2-amin-1 methyl-6-phenylimidazo(4,5-b)pyridine (PhIP), עולה יחס סיכון של 1.19 (p=0.06). מכאן עולה קשר בעל מובהקות סטטיסטית גבולית בין צריכת מרכיבים אלו ובין הסיכון לסרטן שלפוחית השתן. כמו כן, זוהה קשר חיובי בחמישון העליון עם צריכת הניטריטים הכוללת (HR = 1.28,  p=0.06) וניטראטים עם ניטריטים מבשר מעובד (HR = 1.29,  p=0.11).

הממצאים מספקים תמיכה מתונה לסיכון מוגבר לסרטן שלפוחית השתן עם צריכה תזונתית כוללת של ניטריטים וניטראטים עם ניטריטים מבשר מעובד. התוצאות מצביעות בנוסף על קשר חיובי בין בשר אדום ו-PhIP ובין התפתחות ממאירות של שלפוחית השתן.

מגבלות המחקר כוללות העדר נתונים בנוגע לתדירות מתן שתן וזיהומי שלפוחית השתן, ונתונים מוגבלים בלבד אודות צריכת משקאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מדגישים את חשיבות הערכת מרכיבים הקשורים לבשר, במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין בשר והסיכון לממאירות.

Cancer. Published online August 2, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה