אונקולוגיה

הנחיות חדשות בנוגע לשימוש ב-PET להערכת התגובה לטיפול בלימפומה (מתוך Journal of Clinical Oncology)

הנחיות חדשות, שפורסמו במהדורת ינואר של Journal of Clinical Oncology, מקיפות את הנושא של ביצוע ופירוש PET (positron emission tomography) בהערכת חולים עם לימפומה. השימוש ב-PET עם FDG ([18F]fluorodeoxyglucose) להערכת לימפומה הודג’קינס (HL) ולימפומה שאינה הודג’קינס (NHL) עלה דרמטית בשנים האחרונות. הקריטריונים של קבוצת העבודה הבין לאומית הנפוצים בשימוש עבור הערכת התגובה של לימפומה, פורסמו במהדורת אפריל 1999 של Journal of Clinical Oncology. הנחיות אלה היו מבוססות בעיקר על CT ולא כללו PET כחלק מהערכת התגובה. אם לוקחים בחשבון שימוש יותר נרחב של PET לאחרונה בהערכת התגובה של טיפול בלימפומה, נהיה ברור כי הקריטריונים הנ”ל צריכים לעבור שיפור.

על כן ה-Competence Network Malignant Lymphoma כינסו IHP (International Harmonization Project) ויצרו 5 תתי ועידות : קריטריוני תגובה, משתנים עבור מחקרים קליניים, הדמיה, מאפיינים קליניים ופתולוגיה / ביולוגיה.

תת הועידה של הדמיה נתבקשה לפתח הנחיות לביצוע ולפירוש FDG PET עבור הערכת טיפול בלימפומה, כך שהטכניקה תהיה יותר אמינה בהקשר של מחקרים קליניים ובפרקטיקה הקלינית. יתרונות אחרונים בשימוש בטכניקת PET, בעיקר ההפצה המהירה של PET/CT, נותנת מנדט לזיהוי שיטות קבילות של טכניקת PET.

ה-IHP דנו בסטנדרטיזציה של פרמטרים של מחקרים קליניים בלימפומה. תת ועידת ההדמיה פיתחה המלצות בהתבסס על ספרות ה-PET המפורסמת ועל פי חוות הדעת המשותפות של חברי הועידה בנוגע לשימוש ב-PET להערכת טיפול בלימפומה. רק ההמלצות, שנתמכו על ידי כל תת הועידות של IHP אומצו כהנחיות סופיות.

ההמלצות הספציפיות הן כדלקמן :

1)      לאחר השלמת טיפול, יש לבצע PET לפחות 3 שבועות ועדיף 6 עד 8 שבועות לאחר כימותרפיה או כימו-אימונותרפיה, ו-8 עד 12 שבועות לאחר קרינה או טיפול משולב של כימותרפיה והקרנות.

2)      הערכת ויזואלית בלבד מספיקה לפירוש ממצאי PET כחיוביים או שליליים, כאשר מעריכים תגובה לאחר סיום הטיפול.

3)      פעילות של Mediastinal blood-pool מומלצת כפעילות reference background , לשם הגדרת חיוביות של PET עבור שייר של מסה בגודל 2 ס”מ (קוטר רוחבי הכי גדול) ללא תלות למיקום שלו.

4)      הקריטריון עבור שייר מסה הכי קטן או בלוטת לימפה בגודל נורמאלי (1*1 ס”מ בקוטר), שיחשב חיובי, הוא פעילות מעל זו ברקע מסביב.

5)      ההנחיות מציעות קריטריונים ספציפיים להגדרת חיוביות של PET בכבד, בטחול, בריאות ובמח העצם.

6)      פנל המומחים ממליץ בחום על שימוש ב-attenuation-corrected PET.

7)      במהלך קורס טיפולי, השימוש ב-PET לניטור הטיפול צריך להיות שמור למחקרים קליניים או להיות חלק מרישום פרוספקטיבי.

ההנחיות גם דנות במספר המלצות הקשורות לסטנדרטיזציה של פרמטרים בהדמיית PET הרלוונטיים להערכת התגובה לטיפול בסרטן באופן כללי, כולל הכנת החולה. חולים העוברים בדיקת PET צריכים לקבל מינון FDG של 3.5 עד 8 MBq/kg, עם מינימום מינון של 185 MBq (5 mCi) במבוגרים ו-18.5 MBq (0.5 mCi) בילדים.

על החולים לצום לפחות 4 שעות לפני הזרקת ה-FDG, כאשר רמת הגלוקוז בדם לא צריכה להיות מעל 200 mg/dL (11 mmol/L) בעת הזרקת ה-FDG. בדיקה כל גופית תוך שימוש ב-PET או ב-PET/CT צריכה לכלול במינימום את האזור בין בסיס הגולגולת ואמצע הירך, ויש לעשותו בשניים או בשלושה מימדים.

בדיקה של כל הגוף צריכה להתחיל 60 +/- 10 דקות לאחר הזרקת ה-FDG. התמונות המתקבלות צריכות להיות מוצגות על מחשב, שמאפשר בו זמנית צפייה במישורים קורונלי, סגיטלי וטרנס אקסיאלי.

הגברת הניגוד בשלב העורקי ו/או בשלב הורידי פורטלי דרושה ב-staging התחלתי ועבור מחקרי מעקב בחולים עם מעורבות כבדית או של הטחול, שתועדה בעבר. על מנת להביא לאופטימום את ההבדל של המעי ממבנים בטניים- אגניים, יש לתת חומר ניגוד אוראלי טרם הבדיקה. טכנולוגיית Multidetector CT מורידה למינימום את זמן הבדיקה ומביאה את הכיסוי האנטומי למקסימום.

המגבלה של ההמלצות, שמוצעות בדו”ח הנוכחי, היא שמלבד השימוש ב-PET או ב-PET/CT בחולים עם HL ו-DLBCL (diffuse large B-cell lymphoma) בסיום הטיפול, המלצות אלה מבוססות על חוות הדעת של מחברי ההנחיות והספרות הזמינה בנושא מאוד מוגבלת. על כן, למרות שפנל של מומחים מאמינים כי היצמדות להנחיות אלה תקדם טיפול בחולה והשוואה בין המחקרים, אולי התפקיד הכי חשוב שלהם זה לזהות שאלות חשובות למחקר עתידי. צפוי שהנחיות אלה יקדמו את הדיאלוג המתמשך בין המטולוגים / אונקולוגים ובין רדיולוגים על מנת להשיג את היתרון הכי גדול מטכניקת PET בחולים עם לימפומה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה