אונקולוגיה

תאי גליומה דמויי תאי גזע מעודדים אנגיוגנזה של הגידול (Cancer Res)

ממחקר חדש עולה כי תאי גליומה דמויי תאי גזע (Stem cell-like glioma cells) מעודדים אנגיוגנזה של הגידול ע”י הפרשה מוגברת של VEGF (Vascular Endothelial Growth Factor). החוקרים מסבירים כי לא ניתן לטפל בסרטן ככללותו בצורה יעילה ללא ההבנה שחלק מתאי הגידול חשובים יותר מאחרים. החוקרים בוחנים את אותם תאים-דמויי תאי גזע בכל הקשור לשיטות טיפול אחרות, כולל הקרנות וכימותרפיה.

החוקרים בחנו את הפוטנציאל של תאי גליומה דמויי תאי גזע, שבודדו מדגימות ביופסיה של Glioblastoma בבני אדם, לעידוד אנגיוגנזה של הגידול.

ביטוי VEGF התאים דמויי תאי הגזע היה מוגבר פי 10-20 מתאי גליומה רגילים, הן בתנאי חמצן תקינים והן בתנאי היפוקסיה. המצע מתרביות התאים השרה מיגרציה של תאי אנדותל ויצירת חלל, הוספת Bevacizumab שניטרל את VEGF מנע את שני התהליכים הללו.

Bevacizumab גם עיכב את הגדילה של קסנוגרפטים שמקורם בתאי גליומה דמויי תאי גזע בעכברים ללא תימוס, אך גידולים שמקורם מרקמת גידול רגילה לא עוכבו באופן משמעותי בעקבות חשיפה ל- Bevacizumab.

החוקרים מסכמים כי מהמחקרים עולה כי תת-האוכלוסיה של הגידול לה מאפיינים משותפים עם תאי גזע עשויה לתרום לממאירות הגידול וייתכן שמהווה מטרה לטיפול אנטי-אנגיוגני.

הם כותבים כי לפתע הבינו כי יש לבחון סרטן בצורה שונה לחלוטין, הם מאוד מתרגשים מהתובנות החדשות, אך בדומה לכל דבר אחר בביולוגיה של סרטן, הדבר יהיה מורכב, ולא צפויה הצלחה מיידית בגידולי מוח. במקום זאת, הם יהיו מרוצים באם ניתן יהיה להאט את הגידולים הקטלניים הללו כך שיתנהגו כמו מחלה כרונית.

החוקרים כבר מחפשים רגולטורים מולקולריים של VEGF בתאים דמויי תאי גזע, הם גם מנסים לקשור בין הפרקציה של תאי גליומה דמויי תאי גזע בדגימות הרקמה מהחולים המטופלים ב- Bevacizumab ולתגובה של החולים לתרופה.

Cancer Res 2006;66:7843-7848.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה