אונקולוגיה

האם טיפול הקרנה עם עליה במינון הינו בטוח ויעיל בסרקומה רטרו פריטוניאלית ? (מתוך Cancer)

ממחר חדש, שפורסם במהדורת יולי של Cancer, עולה כי טיפול הקרנה לפני הניתוח עם עליה סלקטיבית במינון יכול להיות בטוח, כשניתן לחולים עם סרקומה רטרו פריטוניאלית. כמו כן הטיפול מספק שליטה מקומית טובה על הגידול.

סרקומה רטרו פריטוניאלית הוא סרטן נדיר הקשור עם שיעורים גבוהים של הישנות מקומית ורחוקה (בערך 50% עבור כל אחד). הוכיחו בעבר, שטיפול הקרנה פוסט ניתוחי משפר שליטה מקומית בגידול, אך למרבה הצער, הדבר קשור לתופעות לוואי משמעותיות, בעיקר של נזק למעי הדק.

בשנים האחרונות, ישנה גישה חדשה המערבת IMRT (intensity-modulated radiotherapy) פרה ניתוחית עם עליה סלקטיבית במינון. גישה זו נראית מבטיחה כטיפול בסרקומה רטרו פריטוניאלית. כשטיפול ההקרנה ניתן לפני ולא אחרי הניתוח, הגידול “מגן” על המעי הדק מפני פגיעה.

במחקר השתתפו 16 חולי סרקומה רטרו פריטוניאלית, שטופלו בטיפול הקרנה לפני הניתוח בין יוני 1999 ודצמבר 2003. כל הגידול וגבולותיו קיבלו טיפול הקרנה של 45 Gy ב-25 מקטעים. נפח של גידול, שנחשב להיות בסיכון גבוה לגבולות ניתוחיים חיובים, קיבל מינון בוסט של 57.5 Gy.

פרוטוקול הטיפול בהקרנה הושלם בהצלחה על ידי כל החולים. תופעות הלוואי האקוטיות הכי נפוצות היו בחילה והקאה, והם נצפו בארבעה חולים, אך רק אחד מהם נזקק להידרציית IV בבית החולים. לא נרשמו מקרי מוות או סיבוכים מאוחרים חמורים.

החוקרים העריכו שניתן להעלות את המינון של טיפול ההקרנה עד ל-80 Gy.

12 גידולים הראו ירידה בגודל המקסימלי שלהם לאחר טיפול בהקרנה עם חציון של ירידה בגודל של 9.4%. מלבד שני חולים שהיו יוצאי דופן, שלהם היו שתלים פריטוניאלים, היה ניתן לבצע הסרה ניתוחית מקרוסקופית מלאה בכל החולים. נרשמו רק 2 הישנויות מקומיות לאחר תקופת חציון של 28 חודש.

החוקרים מסכמים כי התפקיד של טיפול בהקרנה פרה ניתוחי נמצא בימינו במחקר לאומי. למרות שמחקר זה משתמש במינון הקרנה נמוך יותר בהשוואה למחקר הנוכחי, החוקרים מקווים, שהמחקר שלהם יוכל לעזור להגדיר את התפקיד של טיפול בהקרנה פרה ניתוחי בסרקומה רטרו פריטוניאלית.

Cancer 2006;107:371-379

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה