אונקולוגיה

האם מנופאוזה טרם זמנה נפוצה בקרב נשים, שהחלימו ממחלת הסרטן בילדות? (מתוך National Cancer Institute)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של National Cancer Institute, עולה כי לנשים, שהחלימו ממחלת הסרטן בילדות, יש עליה בסיכון למנופאוזה מוקדמת בהשוואה לאחיות שלהן, שלא חלו בסרטן.

מנופאוזה טרם זמנה מוגדרת כהפסקת הוסת לפני גיל 40. בלי כל ספק היא נגרמת עקב הטיפול בסרטן.

במחקר השתתפו 2819 נשים, שהחלימו ממחלת הסרטן מעל גיל 18 ו-1065 אחיות שלהן. מנופאוזה טרם זמנה קרתה ב-126 חולות, שהחלימו ממחלת הסרטן וב-33 אחיות מקבוצת הביקורת. כמו כן, הייתה מנופאוזה בשל ניתוח ב-61 וב-31 מהנשים בשתי הקבוצות בהתאמה.

השכיחות של מנופאוזה מוקדמת בנשים, שהחלימו ממחלת הסרטן ושלא עברו ניתוח, הייתה 8% ואילו בקבוצת הביקורת הייתה 0.8% עבור סיכון יחסי של 13.21 בקבוצת המחלימות מסרטן בילדות.

טיפול בחומרי אלקילציה או בהקרנות קשור חזק למנופאוזה מוקדמת. לנשים, שקיבלו את שני הטיפולים הללו הייתה שכיחות של מנופאוזה מוקדמת של 30%. ידוע מזמן שחומרי אלקילציה גורמים לנזק לשחלות ולאשכים. הסיכון עולה אם מטפלים בנוסף גם בהקרנות.

קשר בין לימפומה הודג’קינס למנופאוזה מוקדמת היה לא צפוי. אין סיבה ברורה לכך ברגע ששולטים בטיפולים הניתנים.

מינון של חומרי אלקילציה ירד בטיפול בסרטנים מסוימים, אך עלה באחרים כגון סרטנים סולידיים. לא תמיד יש לנו את המותרות להוריד את הסיכון.

הגישה הראשונית לטיפול באישה, שהחלימה מסרטן בילדותה, היא בעיקר מייעצת. יש לערוך מבחנים על מנת להעריך אם מנופאוזה מוקדמת מתפתחת היות ודבר זה יעזור וינחה את תהליך הייעוץ. על פי זה נייעץ לנשים לתכנן הבאת ילדים לעולם בהתאם. כמו כן, יש לייעץ להן בנוגע לסיכונים הבריאותיים האפשריים של מנופאוזה. לא קיימים אמצעים מוכחים, יעילים ובטוחים לדחות את המנופאוזה.

בינתיים החוקרים ממשיכים לעקוב אחר חולות אלו בכדי לקבוע את התוצאות הבריאותיות של מנופאוזה מוקדמת.

זהו מחקר ראשון בסדרת מחקרים, שמראה קשר בין סרטן בילדות ומנופאוזה מוקדמת. עתה יש להעריך מחדש את ההשפעות הבריאותיות, ככל שהאישה מתבגרת, ויש צורך במחקר, שיעריך את ההשפעה של מנופאוזה מוקדמת על תפקוד פסיכולוגי ועל איכות החיים.

J Natl Cancer Inst 2006;98:890-896

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה