האם Percutaneous Ablation עדיפה על ניתוח לגידול קטן בכבד? (Ann Surg)

תוצאות מחקר חדש מראות כי PLAT (Percutaneous Local Ablative Therapy) דומות ביעילותן ל-Partial Hepatectomy במקרים של גידול HCC (Hepatocellular Carcinoma) קטן ויחיד, אך מלווה ברמות כאב נמוכות יותר לאחר ניתוח, ומשך אישפוז קצר בהרבה.

PLAT מבוצע ע”י הכנסת מחט אלקטרודה להעברת גלי רדיו ואבלציה של מיטת הגידול. הפרוצדורה נעשית לרוב תחת הרדמה מקומית, בשילוב עם סדציה הניתית דרך הוריד או הרדמה אפידורלית. המחקר הנוכחי הוא הראשון שבדק פרוספקטיבית את PLAT כטיפול ל-HCC קטן, בהשוואה לכריתה חלקית של הכבד, הטיפול הטוב ביותר כיום.

במחקר השתתפו 180 חולים, שחולקו באקראי לטיפול PLAT או Partial Hepatectomy, בעקבות גידול HCC יחיד, שקוטרו אינו עולה על 5 ס”מ.

19 מ-90 הנבדקים בקבוצת PLAT משכו את הסכמתם להשתתף לפני שבוצע הטיפול.

בקבוצת המנותחים, ב-69 מקרים בוצעה כריתה חלקית של סגמנט יחיד, ב-16 חולים נכרתו 2 סגמנטים וב-3 חולים נכרתו 3 סגמנטים לפחות.

שיעורי התמותה בבית החולים לאחר PLAT או ניתוח עמדו על 0% או 1.1%, בהתאמה. סיבוכים לאחר הניתוח היו שכיחים וחמורים יותר בקבוצת המנותחים.

לא נרשם הבדל משמעותי בין הקבוצות בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה. לאחר 4 שנים, שיעורי הישרדות ללא-מחלה בכל קבוצה עמדו על 94% ו-86%, בהתאמה.

כל המטופלים בקבוצת המנותחים נזקקו למשככי כאבים בעקבות הכאב לאחר הניתוח, לעומת זאת, רק 16 מטופלים בקבוצת PLAT נזקקו לטיפול דומה (P<0.05). יתרה מזאת, ממוצע השהות בבית החולים לאחר הניתוח היה 19.7 ימים, כמעט כפול ממוצע השהות לאחר PLAT (9.18 ימים, P<0.05).

מהתוצאות עולה כי PLAT אינו פוגע בסיכויי ההישרדות, ועדיף על כריתת הכבד בתוצאות לאחר הניתוח, מאחר שמדובר בפרוצדורה פחות פולשנית.

Ann Surg 2006;243:321-328.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה