האם SSRI קשורים להפחתת הסיכון של סרטן המעי הגס ? (Lancet Oncology)

במחקר מבוקר מקרה זה החוקרים העריכו את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת הקשור לשימוש בתרופות נוגדות דכאון ממשפחת ה- SSRI או מקבוצת ה-tricyclic .

מטופלים בגילאים 5-85 שהיו ברישום בסוכנות הסרטן של Saskatchewan נמצאו במעקב אחר רישום שימוש בנוגדי דכאון. בין 1981 לסוף 2000 דווח על 6,544 מקרים של סרטן המעי הגס ונעשה ניתוח נתונים לגביהם באשר לשימוש בתרופות נוגדות דכאון ממשפחת הטריציקלים.

בין 1991 לסוף 2000 דווח על 3,367 מקרי סרטן מעי הגס ונעשה ניתוח לגבי שימוש בנוגדי דכאון מקבוצת SSRI . לכל מקרה נבחנו אקראית 4 מקרי בקורת המותאמים מבחינת גיל ומין.

החוקרים מצאו שלא היה כל קשר בין סרטן המעי הגס לשימוש בתרופות נוגדות דכאון ממשפחת הטריציקלים.

לגבי ה-SSRI, נמצא סיכון מופחת לסרטן המעי הגס כאשר השימוש היומי היה במינון גבוה בשנים 0-5 שלפני איבחון המחלה (יחס סיכון של 0.7 עם מובהקות סטטיסטית), גם לאחר התאמה לגיל ומין ושימוש ב-NSAIDs באותה תקופה, וכן שימוש ב-SSRI במהלך 6-10 שנים לפני מועד איבחון הסרטן.

החוקרים מעריכים שה-SSRI עשויים לדכא גידולים קולורקטלים באמצעות השפעה אנטיפרומוטרית או השפעה ציטוקסית ישירה, אך נדרשים מחקרים נוספים לצורך זה.

Lancet Oncology DOI:10.1016/S1470-2045(06)70622-2

הערת המערכת: כידוע, החודש הזה הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס, ואף דיווחנו כאן בהרחבה על מסיבת העיתונאים שפתחה את אירועי החודש. במסיבת העיתונאים הוזכר מחקר המתקיים בארץ לפיו שימוש באספירין וסטטינים, בשילוב עם תזונה עשירה בירקות ופירות נמצא כקשור לירידה של 80% בסיכון לסרטן המעי הגס. כשם שלא ניתן עדיין להגדיר הטיפול באספירין וסטטינים כהמלצה לטיפול למניעת סרטן המעי הגס, כך ודאי לא ניתן לעשות זאת עדיין ב-SSRI , אך נראה שלמחקר יש חשיבות גם מבחינה מחקרית והבנה טובה יותר של תהליכי התפתחות המחלה והדרכים למניעתה, ואולי גם מבחינה פרקטית באותם מקרים של חולים שממילא סובלים מדכאון וזקוקים לטיפול ב-SSRI – הנה אולי סיבה נוספת ותומכת למתן הטיפול….

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה