אונקולוגיה

הקשר בין גורמי סיכון לבין מלנומה של הענביה – מטה-אנליזה/ פרופ’ רוזנר

מלנומה של הדמית הינה הממאירות התוך-עיינית השכיחה ביותר בלבנים בארה”ב ובאירופה. הדמית הינה המקום השני בשכיחותו של הופעת מלנומה אחרי העור. ההיארעות של מלנומה של העור היא בין 12.2 ל- 48.1 למאה אלף לשנה בעוד שההיארעות של מלנומה של הדמית היא של 6 למיליון לשנה.

המלנומות מתפתחות ממלנוציטים  דנדריטיים שמקורם ב- neural crest המצויים בעין, בעור, באפיתליום של מוקוזות ובלפטומנינגים. מניחים שמלנומות של העור ושל הענביה כאחד יכולות להתפתח מנבוסים. הניחו שקיים קשר בין מלנומות המתפתחות ברקמות שונות. הקשר בין מלנומה של הענביה ושל העור סוכם כבר בעבר והתוצאות אינן עקביות.

מהספרות העוסקת במלנומה של העור עולה בברור שקיימים גורמי סיכון בקרב החולים להתפתחות סוגים מסוימים של מלנומה. מאפיינים פנוטיפיים אלה כוללים שיער בלונדיני או אדום, גוון עור בהיר, צבע עיניים בהיר, קיום נמשים, קיום נבוסים ורגישות לקרינת שמש. הניחו שקשרים פנוטיפיים אלה קשורים לתגובה מופרעת לקרינה אולטרה-סגולה. בנוסף לכך, הסיכון של מלנומה של העור גדל ככל שגדל מספר הנבוסים בעור וחומרתם הפתולוגית. גם למוצא האתני יש השפעה. בהשוואה לשחורי העור בארה”ב שכיחות המלנומה של העור רבה יותר פי 17.2 בקרב לבני העור שאינם היספנים ופי 2.8 בקרב היספנים.

במהלך עשרים השנים האחרונות, בוצעו מחקרים רבים במטרה לאפיין את הקשר בין הרגישות של החולים או חשיפתם לקרינה אולטרה-סגולה ומלנומה של הענביה. נמצא שלמעט צבע העיניים, הקשר עם משתנים אחרים לא היה עקבי ולעיתים אף הפוך. עבודה זו של מטה-אנליזה בוצעה במטרה לברר תוצאות בלתי עקביות אלה וכדי להעריך את מידת הקשר בין משתנים של החולים למלנומה של הענביה.

החוקרים היו מהמחלקה לאפידמיולוגיה, של Harvard School of Public Health, Boston, Mass, מחלקת העיניים של האוניברסיטה של אלברטה באדמונטון, ביה”ס לרפואה ורפואת שיניים של אוניברסיטת רוצ’סטר בניו-יורק, השירות האונקולוגי העיני של Wills Eye Hospital, Philadelphia, ומחלקת העיניים של Thomas Jefferson University, Philadelphia.

נסקרו 132 מאמרים שפורסמו על גורמי הסיכון של מלנומה של הענביה ונמצאו 10 עבודות שהן case-control studies המספקים מספיק מידע כדי שאפשר יהיה לחשב odds ratios ו- standard errors לגבי גורמי סיכון של החולים. בוצעו חישובים סטטיסטיים המסכמים את הנתונים של לפחות 4 תחקים שונים.

נמצא שגורמי הסיכון המשמעותיים מבחינה סטטיסטית כוללים צבע עיניים בהיר, צבע שיער בהיר ויכולת להשתזף.

צבע שיער בלונדיני או אדום לא היווה גורם סיכון ניפרד משמעותי מבחינה סטטיסטית.

Weis E, Shah CP, Lajous M, Shields JA, Shields CL:

The Association Between Host Susceptibility Factors and Uveal Melanoma – A Meta-analysis

Arch Ophthalmol 2006;124:54-60.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה