אונקולוגיה

האם טיפול באספירין מונע התפתחות של סרטן בנשים בריאות ? jc 444

על רקע של מידע שהצטבר בזמן האחרון, אשר תמך באפשרות שלתרופות ממשפחת ה- NSAIDs ולאספירין יכולה להיות השפעה מגנה מפני התפתחות של סרטן, ועל בסיס בדיקות שנעשו במודלים של חיות, לפיהן נראה כי תרופות ממשפחת ה- NSAIDs, מעכבות את ההתפתחות של גידולים, הוחלט לקיים מחקר זה.

המנגנון המשוער דרכו מוסברת ההשפעה האפשרית של אספירין על גידולים, קשור בעיכוב של COX-2, אינזים המתווך תהליכים דלקתיים והתפתחות של גידולים דרך אפופטוזיס ואנגיוגנזיס, ובתפקיד נוגד החימצון שלו, דרך השפעה על ייצור אסטרוגן.

במחקר זה השתתפו כ-40,000 נשים מעל גיל 45, ללא מחלה קרדיו-ווסקולרית או סרטן בעברן. הנשים הוקצו אקראית לקבלה של אספירין במינון נמוך (100 מג) או פלצבו, כל יומיים. זמן המעקב אחרי הנשים, ארך 10.1 שנים בממוצע.

החוקרים מדווחים, כי לא נמצא הבדל בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת, בשיעור היארעות הסרטן הכולל, סרטן השד, סרטן המעי הגס או כל סוג אחר של סרטן, מלבד סרטן הריאות. בסרטן ריאות נמצאה מגמה (לא מובהקת סטטסיטית) של הפחתה ב-22% בסיכון, בקבוצה שטופלה באספירין .

החוקרים לא מצאו הבדל בהשפעה של אספירין לאורך תקופת המעקב, ולא מצאו אינטראקציות עם הטיפול בויטמין E (המחקר כלל גם בדיקה של טיפול בויטמין E).

החוקרים הסיקו, כי טיפול באספירין אינו יעיל במניעה של סרטן בנשים בריאות, למרות שייתכן שיש לו השפעה מסויימת על הסיכון לסרטן ריאות. המחקר כלל קרוב ל- 40,000 נשים וארך יותר מ- 10 שנים, כך שנראה שהוא יכול לספק תשובות טובות, לגבי התפקיד שיש לאספירין במניעה של סרטן.

למאמר ב- JAMA


Low-Dose Aspirin in the Primary Prevention of Cancer

JAMA. 2005;294:47-55

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה