תזונה

השמנת יתר מהווה עומס עצום על הלב (Eur Heart J)

ממחקר חדש שפורסם ב-European Journal of Cardiology עולה כי השמנת יתר קשורה במגוון רחב של אירועים קרדיווסקולרים פטאליים ולא-פטאליים.

לדברי החוקרים, מדובר בבעיה בריאותית עצומה המשפיעה על מערכות הבריאות.

החוקרים התמקדו במחלות קרדיווסקולריות ולא בהפרעות אחרות הקשורות בהשמנת יתר, כולל סרטן.

החוקרים מציינים כי טרם נבדקו כל הבעיות הקרדיווסקולריות הקשורות בהשמנת יתר באוכלוסיה אחת. בכדי לעשות זאת, החוקרים עקבו אחר למעלה מ-15,000 נבדקים בגילאי 45-64, משתי ערים באזור גלזגו, מתחילת שנות ה-70. בתחילת המחקר, ערכי BMI עמדו בטווח 18.5-24.9 בפחות ממחצית מהנבדקים (6,641), והוגדרו כמשקל תקין. רק כ-2,000 נבדקים סווגו עם BMI של 30 ומעלה שהוגדר כהשמנת-יתר.

בעשרים השנים שלאחר מכן, Hazard Ratio לסיבוכים קרדיווסקולרים היה גבוה יותר בנבדקים שסבלו מהשמנת יתר, בהשוואה לנבדקים במשקל תקין. עבור תמותה או אישפוז עמד Hazard Ratio של 1.60, עבור אי ספיקת לב עמד על 2.09, עבור שבץ 1.41, 2.29 עבור טרומבואמבוליזם ורידי ו-1.75 לפרפור עליות.

במהלך תקופת המעקב, החוקרים חישבו כי עבור כל 100 גברים בגיל העמידה שהושפעו, השמנת יתר היתה קשורה בתשעה מקרים נוספים של תמותה קרדיווסקולרית ו-36 אישפוזים קרדיווסקולרים. המספרים המתאימים בנשים עמדו על 7 מקרי מוות ו-28 אישפוזים.

החוקרים מציינים כי השמנת יתר נמדדה בתחילת המחקר בלבד וייתכן שמשתתפים פיתחו השמנת יתר מאוחר יותר, דבר שיביא לתת-הערכה של ההשפעה.

החוקרים מצאו כי מספר האישפוזים היה גדול פי 3-4 ממקרי המוות הקשורים בהשמנת יתר, וכי השכיחות העולה של מצב זה עשויה להיות בעלת השפעה גדולה, לא רק על הבריאות של הפרט אלא גם מבחינת בית החולים.

Eur Heart J 2006;27:96-106.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה