נוירוכירורגיה

סיבוכים נוירולוגים אפשריים בילדים עם ב-COVID-19 (מתוך Lancet Child and Adolescent Health)

מאת נעה גנזבורג, Bsc

מחקר חדש שכלל הדמיות מוחיות מאשר כי יש סיכון להתפתחות של סיבוכים נוירולוגים בילדים שחלו ב-COVID-19. המחקר מדווח על תבניות מזוהות המציעות מעורבות של המח, של העצב הקרניאלי, ושל עמוד השדרה כמו גם נגעים בחומר הלבן במח, נגעים בקורפוס קולוסום, תרומבוזיס ורידי ועוד. הממצאים מציעים, לפי החוקרים, על מעורבות של הדבקה בנגיף הקורונה כגורם אתיולוגי: הם כותבים כי הידע על התבניות הללו המתקשרות לזיהום בנגיף בהדמיה המוחית עשוי להיות הסמן הראשון לזיהום בילדים עם מופע נוירולוגי חריג.

עוקבת המחקר כללה שלושים ושמונה ילדים עם אנצלופתיה וזיהום בנגיף ה-2-SARS-CoV בשלבים השונים של ההדבקה שהציגו ממצאים נוירולוגים חריגים בהדמיה של המח ב-MRI או ב-CT. הפרזנטציות המוחיות השכיחות ביותר היו דומות ל-ADEM (או acute disseminated encephalomyelitis), עם אזורים של T2 hyperintensity בחומר האפור והלבן במח, עם או בלי פעפוע נמוך או מוגבר.  כשליש מהילדים שנכללו במחקר סבלו מנויריטיס, עם הגדה של העצבים הקרינאלים או הספינאליים או של ה-cauda equina.

החוקרים מציינים כי מופעים כאלה נראו גם במבוגרים שנדבקו ממחלת ה- COVID-19; לדבריהם התופעה יכולה להתקיים גם ללא סימפטומים נוירולוגיים.  על אף שמקרים רבים של איבוד חוש הטעם והריח דווחו עם ההדבקה בנגיף, גם בילדים, בשנה האחרונה במחקרים שונים, במחקר הנוכחי תתרנות הופיעה רק אצל אחד מהילדים, ולא נראו ממצאים של שיתוף חושים אלה בהדמיות.

על אף שהילדים שהשתתפו במחקר לא סבלו ממחלות רקע, ארבעה מהם פיתחו זיהום במערכת העצבים המרכזית שהובילה לתמותה על אף טיפול מאד אגרסיבי. החוקרים מציינים שני מקרים לא שגרתיים של מיאליטיס חריפה ששניהם אירעו בשלב האקוטי של מחלת ה- COVID-19. באחד המקרים, ילד ללא מחלות רקע פתח מיאליטיס חריפה כל כך שהובילה לנכות בארבעת הגפיים. המקרה השני היה של ילד שמת בשל אנצפליטיס חמורה הקשורה להדבקה בנגיף ומשחפת.  בשניים מהילדים התפתח זיהום במחלת השחפת של מערכת העצבים המרכזית ללא חשיפה ידועה לזיהום בשחפת. במקרה נוסף, שלישי אירע זיהום ב-MRSA כמו גם בנגיף הוריצלה זוסטר. המקרה הרביעי ארע בילד עם זיהום מקביל ב-Fusobacterium necrophorum ו- Streptococcus constellatus שפיתח דלקת קרום המח ווסקוליטיס ומאוטמים מוחיים מולטיפוקאליים.

החוקרים כותבים כי ארבעת המקרים האלה מדגישים את האפשרות שזיהום בנגיף הקורונה החדש עלול לעכב את התגובה הנורמלית של מערכת החיסון של החולה באופן שמאפשר שגשוג של זיהומים אחרים ולגרום לתופעות חריפות קליניות של זיהומים מקבילים.

Neurological Complications Seen in Kids – Medscape – Dec 24, 2020.

Lancet Child and Adolescent Health, online December 15, 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה