נוירולוגיה

נטייה למצוקה פסיכולוגי קשורה לסיכון לחלות במחלת אלצהיימר.

דר’ רויטל גנדלמן מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

Wilson RS, Evans DA, Bienias JL, et al. Proneness topsychological distress is associated with risk of Alzheimers disease. Neurology 2003;61:1479-1481.

רקע.

סטרס כרוני קשור עם שינויים מבניים בהיפוקמפוס ועם פגיעה בזיכרון ובלמידה בבע”ח ובבני-אדם.

הקשר בין מצוקה פסיכולוגית לנזק מבני להיפוקמפוס והפרעה בתפקודו הובילו להשערה שמצוקה פסיכולוגית יכולה להשפיע על הסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר בגיל המבוגר. כלומר- אם תפקוד ההיפוקמפוס נפגע ע”י מצוקה כרונית, יש צורך בפחות שינויים פתולוגיים שקשורים למחלת אלצהיימר על מנת לגרום לדמנציה קלינית. השפעה זו מרתקת בעיקר בשל קיום הוכחות לכך שניתן לחסום הרבה מההשפעות הבלתי רצויות של מצוקה כרונית על ההיפוקמפוס ע”י מגוון חומרים פרמקולוגיים כולל אנטי דפרסנטים.

בני אדם שונים זה מזה בנטייה לסבול ממצוקה פסיכולוגית בתגובה לאירועים סטרסוגניים. ניתן להעריך נטייה זו ע”י שיטות דירוג עצמיות והיא מהווה מנבא יציב וחזק לאירועים שליליים שיתרחשו בהמשך בחייו של האדם ולהופעת מצוקה פסיכולוגית.

מטרת עבודה זו היתה לבדוק את הקשר בין נטייה למצוקה לסיכון לפתח מחלת אלצהיימר באמצעות נתונים שהושגו ממחקר המסדרים הדתיים, מחקר קליני ופתולוגי ארוך טווח על מחלת אלצהיימר בקרב נזירות, כמרים ואחים קתוליים קשישים. הוערכה הנטייה לחוות מצוקה פסיכולוגית בנקודת הבסיס והקשר שלה לסיכון לחלות במחלת אלצהיימר ולשיעור ההתדרדרות הקוגניטיבית.

שיטות.

אנשי כמורה קתוליים קשישים עברו הערכות קליניות שנתיות, שכללו קלסיפיקציה קלינית של מחלת אלצהיימר ובדיקת מדוקדקת של התפקוד הקוגניטיבי, שממנה הופקו מדדים מורכבים של המצב הקוגניטיבי הכללי ותפקודים קוגניטיביים ספציפיים. המשתתפים השלימו בנקודת הבסיס מדד של הנטייה לחוות מצוקה פסיכולוגית. מעל 90% מהמשתתפים שנפטרו עברו בדיקת PM של המוח ממנה הופקו מדדים הקשורים לפתולוגיה של מחלת אלצהיימר.

תוצאות.

במהלך 4.9 שנות מעקב- 140 מהמשתתפים פיתחו מחלת אלצהיימר. לאלה שסבלו מנטייה גבוהה למצוקה (אחוזון 90) היה סיכון כפול לפתח מחלת אלצהיימר בהשוואה לבעלי נטייה נמוכה למצוקה (אחוזון 10). נטייה למצוקה היתה קשורה לירידה בזיכרון אפיזודי אך לא לתפקודים קוגניטיביים אחרים, עם עלייה של יותר מפי 10 בירידה בזיכרון האפיזודי באלה שסבלו מנטייה גבוהה למצוקה בהשוואה לבעלי נטייה נמוכה למצוקה. בין אלה שנפטרו, לא היה קשר בין הנטייה למצוקה למדדים פתולוגיים שכיחים של מחלת אלצהיימר.

מסקנות.

הנטייה לחוות מצוקה פסיכולוגית מהווה סיכון למחלת אלצהיימר, השפעה שאינה תלויה במדדים פתולוגיים של המחלה, כמו רבדים וקשריות קורטיקליים.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Bennett DA, Wilson RS, Schneider JA, et al. Natural history of mild cognitive impairment in older persons. Neurology 2002;59:198-205.

2. Wilson RS, Bennett DA, Bienias JL, et al. Cognitive activity and incident AD in a population-based sample of older persons. Neurology 2002;59:1910-1914.

3. Wilson RS, Mendes de Leon CF, Barnes LL, et al. Participation in cognitively stimulating activities and risk of incident Alzheimers disease. JAMA 2002;287: 742-748.

4. Riley KP, Snowdon DA, Markesbery WR. Alzheimers neurofibrillary pathology and the spectrum of cognitive function: findings from the Nun study. Ann Neurol 2002;51:567-577.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת Nature Mental Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים המפתחים סוכרת מסוג 1 במהלך הילדות מצויים בסיכון מוגבר למספר הפרעות פסיכיאטריות בשלב מאוחר יותר בחייהם, כולל הפרעות חרדה ושימוש בחומרים. מחקרים קודמים הדגישו את הקשר בין הפרעות פסיכיאטריות ובין סוכרת במגוון קבוצות גיל, אך אלו כללו הגדרה […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “שבירת מיתוסים”. היום נעסוק באחת המחלות המאתגרות והמורכבות ביותר – אלצהיימר. פרופסור איתמר רז יציג בפנינו את השיטות המתקדמות לאבחון המחלה, על הבעיות באבחון, גורמי סיכון וגנטיקה ועל הדרכים למניעת הידרדרות מהירה כמו גם על טיפולים חדשים הזמינים למטופלים. פרק חשוב ומלא בידע קריטי, הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת! בחסות בלתי […]

  • טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי בחולים עם דיכאון שטופלו בנוגדי-דיכאון במהלך שישה חודשים לפני ניתוח החלפה מלאה של הירך או הברך תועד שיפור גדול יותר בתוצאות לאחר שנתיים, בהשוואה לחולים עם דיכאון שלא קיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון טרם ההתערבות הניתוחית. החוקרים מאוסטרליה השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 1,792 […]

  • מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network עולה כי מתן Buprenorphine בזריקה מהווה גישה בטוחה לטיפול בחולים עם הפרעה קלה משנית לשימוש באופיואידים ותסמינים מינימאליים עד קלים של גמילה מאופיואידים (Opioid Use Disorder). המחקר נערך בארבע מחלקות לרפואה דחופה לטיפול במבוגרים עם הפרעת שימוש באופיואידים בדרגה בינונית-עד-חמורה ומדדי COWS (או Clinical Opiate Withdrawal Scale) של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה