נפרולוגיה

הורדת רמות הומוצסיטאין אינה מצמצמת את הפגיעה הלבבית בחולי אי-ספיקת כליות (מתוך הכנס השנתי של ERA-EDTA)

מניתוח תוצאות מחקר HOPE-2 (Heart Outcomes Prevention Evaluation-2) עולה כי טיפול משולב בחומצה פולית וויטמינים B12 ו-B6 הביא לירידה ברמות הומוציסטאין בפלזמה, אך לא שיפר את התוצאות הקרדיווסקולריות.

לדברי החוקרים, מתן השילוב של חומצה פולית, ויטמין B6 וויטמין B12 למשך 5 שנים, באוכלוסיית חולים בעלי סיכון קרדיווסקולרי גבוה, בנוסף לאי-ספיקת כליות, הביא לירידה ברמות הומוציסטאין בפלזמה, אך לא השפיע על התמותה הקרדיווסקולרית, MI ושבץ.

לפי “תיאוריית הומוציסטאין” קיים קשר בין רמות גבוהות מאוד של הומוציסטאין וטרומבוזיס ורידי ועורקי ומאפיינים פתולוגיים של טרשת עורקים. מחקרים בבע”ח מצאו קורולציה בין רמות הומוציסטאין גבוהות ועליה באירועים קרדיווסקולרים. עבור הנפרולוגים, הממצאים חשובים מאוד, מאחר שככל ש-GFR יורד, יש עליה מקבילה ברמות הומוציסטאין.

המחקר נועד להעריך אם טיפול בויטמינים יוריד את הסיכון לאירוע קרדיווסקולרי מג’ורי בחולים בסיכון גבוה עם אי-ספיקת כליות. המדד העיקרי היה מדד משולב של תמותה מסיבה קרדיווסקולרית, MI, ושבץ.

במחקר השתתפו 5522 חולים בסיכון גבוה, שטופלו בשילוב הכולל חומצה פולית במינון 2.5 מ”ג, ויטמין B6 במינון 50 מ”ג, וויטמין B12 במינון 1 מ”ג, או פלסבו, למשך 5 שנים.

החוקרים נטלו דגימות דם אקראיות מ-3310 נבדקים מבין 5520 המשתתפים. הם זיהו 619 חולים עם אי ספיקת כליות (GFR של 60 מ”ל לדקה או פחות) וב-2691 מהנבדקים נרשמו תפקודי כליות תקינים (GFR של 60 מ”ל לדקה או יותר). מבין 619 חולי אי ספיקת כליות, 307 קיבלו טיפול פעיל ו-312 קיבלו פלסבו למשך 5 שנים.

הטיפול המשולב הצליח להוריד את רמות הומוציסטאין בקרב חולי אי ספיקת כליות בערך ב-4 מיקרומול לליטר, לרמה של 11.9 ± 3.3 µmol/L. במחקרים תצפיתיים נמצא קשר בין הורדת רמות הומוציסטאין ברמה כזו ובין הורדת הסיכון לאירוע קרדיווסקולרי ב-20%. אולם, במחקר זה הטיפול לא השפיע על המדד העיקרי.

גם מבדיקת המדדים המשניים לא עולה כל יתרון לטיפול.  המחקר הראה כי טיפול פעיל הוריד את שכיחות השבץ, אך ממצא זה זוהה קר בחולי אי ספיקת כליות. בנוסף, בהשוואה לנבדקים בקבוצת הפלסבו, מספר גדול יותר של משתתפים שקיבלו את הטיפול הפעיל אושפזו בעקבות אי-ספיקת לב ואנגינה בלתי-יציבה. אך יש להתייחס בזהירות לעליה זו בשיעורי האישפוז, מאחר שמדובר בניתוח תוצאות פוסט-הוק, ורק 2 אלו היו משמעותיים.

המחקר אינו תומך בטיפול מניעתי בתשלובת הכוללת חומצה פולית וויטמין B6 ו-B12 בחולים עם אי-ספיקת כליות בדרגה 3-4 וגורמי סיכון קרדיווסקולרים.

43rd ERA-EDTA Annual Meeting: Presented July 17, 2006.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לראיון שקיימנו לאחרונה עם פרופ’ בן עמי סלע במסגרת הג’ורנאל קלאב בנושא משמעות הטיפול בהפחתת הומוציסטאין – הקליקו כאן (הכניסה בתשלום למי שאינו מנוי עדיין על הג’ורנאל קלאב)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה