נאונטולוגיה

הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

נאונטולוגיה תינוק BABY NEONATOLOGY
כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

המחקר נערך על כ-700 השורדים ממחקר ה-PENUT (הטיפול באריתרופואטין כשיפור תוצאות התפתחותיות בפגים) ושהיתה להם לפחות הערכה התפתחותית אחת בגיל שנתיים. להזכיר, אלה היו פגים שנולדו בין השבועות 23 ל-27 להריון, ברחבי ארה”ב.

כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות שליליות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology. המחקר בחן את הקשר בין שינויים בפרמטרי גדילה לבין תוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים תוך שימוש בהגדרות העכשוויות של כשל גדילה המאומצות על ידי האקדמיה לתזונה ודיאטטיקה.

המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בציוני BSID-III (Bayley Scales of Infant Development) על בסיס פרמטרי גדילה שהושגו במהלך האשפוז. עם זאת, נמצא קשר בין כשל גדילה של היקף הראש במהלך האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בילודים לבין הפרעות קשב, התנהגות תוקפנית וסימפטומים של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

בנוסף, גדילה מואצת של אורך הגוף במהלך האשפוז נקשרה לשיפור בציון M-CHAT-R (Modified Checklist for Autism in Toddlers). כשל גדילה של היקף ראש מהשחרור ועד גיל שנתיים נקשר לירידה מתונה בציון השפה, עלייה בהפרעות קשב, התנהגות תוקפנית ובעיות התנהגות חיצוניות. עלייה מואצת בציון Z של המשקל נקשרה לעלייה בבעיות התנהגות מופנמות.

לפי עורכי המחקר, המידע לגבי הגדילה לאחר השחרור מהיחידה לטיפול נמרץ בפגים עם פגות קיצונית הוא יחסית חסר, אך מחקרים מצאו קשר בין היקף ראש לבין התפתחות נוירולוגית. החוקרים מסכמים כי מאפייני הגדילה של פגים עם פגות קיצונית במהלך האשפוז הראו קשר עם תוצאות התנהגותיות, ומאפייני הגדילה לאחר האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בילוד הראו קשר עם תוצאות התפתחותיות והתנהגותיות. גדילה תקינה של היקף ראש נראתה כמגנה ביותר מבחינה נוירולוגית.

החוקרים ציינו כי ממצאים אלה מרמזים כי ההגדרות הנוכחיות של כשל בגדילה לפי משקל ואורך במהלך האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בילוד עשויות שלא להיות קשורות לתוצאות התפתחותיות-נוירולוגיות.

למחקר ב- Journal of Perinatology

הערות עורך:

ישנם מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין הגדילה (משקל, אורך והיקף ראש) של פגים בעת אישפוזם בפגייה ותוצאות נוירו-התפתחותיות בהמשך עם ממצאים סותרים. מחקר זה בדק את הקשר בין הגדילה בזמן האישפוז והגדילה לאחר השחרור לבין ההתפתחות הנוירולוגית וההתנהגותית של הפגים הקטנים. מחקר זה לא מצא קשר בין העליה במשקל במהלך האישפוז בפגייה לבין תוצאים נוירוהתפתחותיים, אך לעומת זאת לכשל בגדילת היקף הראש, דווקא כן היתה השפעה על ההתפתחות בהמשך. כלומר, פגים שרק העליה במשקל שלהם נפגעה יכלו להשלים ולא להפגע התפתחותית או התנהגותית, בעוד שפגים שלא שמרו על גדילת היקף הראש לא הצליחו בכך.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה