נאונטולוגיה

התועלת של NO בשיאוף למניעת BPD בפגים (BMC Pediatr) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי טיפול ב-NO בשיאוף במינון ראשוני של 10 ppm יעיל יותר בהפחתת הסיכון ל-BPD (או Bronchopulmonary Dysplasia) בהשוואה לטיפול קונבנציונאלי וטיפול במינון ראשוני של 5 ppm בפגים שנולדו לפני 34 שבועות היריון, אשר נדרשו לתמיכה נשימתית. עם זאת, לא תועדו הבדלים בשיעור אירועי תמותה באשפוז ואירועים חריגים בין מטופלים ב-NO ואלו בקבוצת הביקורת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת של NO בהפחתת הסיכון ל-BPD עדיין שנויה במחלוקת. במחקר הנוכחי הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה להנחיית תהליכי קבלת החלטות בנוגע לחשיבות טיפול ב-NO בשיאוף והשפעת הטיפול על היארעות ותוצאות BPD בפגים.

החוקרים אספו נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library, Wanfang, China National Knowledge Infrastructure ו-Chinese Scientific Journal Database VIP.

הסקירה כללה 11 מחקרים שענו על קריטריוני הסקירה ומהנתונים עולה כי טיפול ב-NO בשיאוף לווה בשיעורי היארעות נמוכים יותר משמעותית של BPD, בהשוואה לקבוצת הביקורת (סיכון יחסי של 0.91, p=0.006). עוד מדווחים החוקרים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי היארעות BPD בין שתי הקבוצות במינון ראשוני של 5 ppm, אך בקרב אלו שטופלו במינון של 10 ppm תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר משמעותית של BPD (סיכון יחסי של 0.90, p=0.03).

עם זאת, החוקרים מדווחים כי למרות שבזרוע הטיפול ב-NO בשיאוף תועד סיכון מוגבר ל-NEC (או Necrotizing Enterocolitis) (סיכון יחסי של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.71), במקרים שטופלו במינון ראשוני של 10 ppm לא זוהה הבדל משמעותי בשיעורי היארעות NEC, בהשוואה לקבוצת הביקורת, בעוד שבאלו שטופלו ב-NO במינון ראשוני של 5 ppm תועדו שיעורים גבוהים יותר משמעותית של NEC, בהשוואה לביקורות (סיכון יחסי של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.91).

יתרה מזאת, החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעורי תמותה באשפוז, דימום תוך-חדרי בדרגה 3 או 4 או לויקומלציה פריונטריקולרית (PVL) ודימום ריאתי בין שתי קבוצות הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של טיפול ב-NO בשיאוף במינון התחלתי של 10 ppm להפחתת הסיכון ל-BPD בפגים שנולדו לפני 34 שבועות היריון ונדרשו לתמיכה נשימתית. עם זאת, לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה באשפוז וסיבוכים בין כלל המטופלים ב-NO ובין חולים בקבוצת הביקורת.

BMC Pediatr, March 29, 2023

הערות עורך:

מטא אנליזה זו מציעה כי טיפול ב-NO בפגים עם מצוקה נשימתית מקטינה את הסיכון לפתח BPD בהמשך. בנוסף עולה ממחקר זה כי מי שבוחר לטפל ב-NO למטרה זו, עדיף להשתמש במינון של 10ppm לעומת מינון נמוך יותר של 5ppm.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה