נאונטולוגיה

שיעור CP יורד בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד (מתוך Lancet)

מחקר חדש מצא, כי שכיחות שיתוק מוחין (CP cerebral palsy) בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד, שנולדו במשקל נמוך מ-1500 גרם, הינה ירודה.

במחקר הגדול ביותר מסוגו עד כה, שאבו החוקרים נתונים מ-16 משרדי רישום CP אירופאים, ומצאו ירידה משמעותית בשכיחות CP בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד, מ-60.6 ל-1000 לידות ב-1980 ל-39.5 ל-1000 לידות ב-1996. הירידה יוחסה לירידה ב-CP דו-צדדי.

לדברי החוקרים, אחת השאלות הגדולות הינה האם השיפור בתמותה הפרינאטלית של תינוקות במשקל לידה נמוך בא על חשבון סיכון מוגבר לשיתוק מוחין. אולם, המחקר מדגים ירידה משמעותית בשיעור שיתוק מוחין בילדים אלה, המראה כי כעת הם בעלי סיכוי טוב יותר להישרדות ללא ליקוי קוגנטיבי חמור.

בעוד שמחקרים קודמים, קטנים יותר הציעו כי CP עשוי לרדת בילדים שנולדו במשקל לידה נמוך, מחקר זה הינו הראשון עם העוצמה הסטטיסטית המספקת לזהות באופן מדויק מגמות שכיחות.

לדברי החוקרים, על אף שמספר הילדים הנולדים במשקל לידה נמוך נמצא בעלייה, עדיין אין כמויות גדולות של ילדים כאלה, ולכן קשה לצפות במגמות ה-CP באוכלוסיה זאת. ההזדמנות שנבעה מהעבודה המשותפת של 16 הקבוצות סיפקה לחוקרים מספר גדול דיו של ילדים שנולדו במשקל לידה נמוך, במטרה לקבוע האם היו מגמות כלשהן מבחינת השכיחות של שיתוק מוחין במהלך תקופת זמן ממושכת.

המחקר כלל ילדים מ-16 מרכזים בתשע מדינות אירופאיות, שנולדו בשנים 1980-1996 עם משקל לידה ידוע. במטרה להבטיח הערכה קלינית מדויקת, הילדים הפגועים היו בני 4 שנים לפחות בזמן הכללתם במאגרי הנתונים של SCPE (Surveillance of Cerebral Palsy in Europe).

מאפיינים דמוגרפיים של האם וכן מין, משקל, וגיל הריון בלידה של התינוק נרשמו. בנוסף, נאספו נתונים בנוגע לשאלות האם הילד היה חלק מהריון מרובה עוברים, מהו תת הסוג הנוירולוגי של CP, וכן מדדים של תפקוד הילד כולל IQ, יכולת ללכת, ראייה ושמיעה.

סה”כ 7884 ילדים עם CP נולדו במהלך תקופת המחקר. מתוכם, 2103 נולדו במשקל נמוך מ-1500 גרם או בגיל הריון צעיר מ-32 שבועות, והיוו את אוכלוסיית המחקר.

החוקרים מצאו, כי בכל המרכזים פרופורציית הילדים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד מתוך לידות החי עלתה. עלייה זאת הייתה בולטת במיוחד בשבדיה ובבריטניה, מ-0.5% ב-1980 לכ-1% ב-1996.

נצפתה ירידה משמעותית בשכיחות CP בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד לאורך תקופת המחקר. עם זאת, בילדים במשקל לידה הנמוך מ-1000 גרם, לא נצפה שינוי משמעותי בשכיחות לאורך 17 שנות המחקר.

בנוסף, עולה מדיווחי החוקרים כי שיעורי CP ספסטי חד צדדי היו דומים בילדים עם משקל לידה נמוך מ-1000 גרם ובין אלה שנולדו במשקל שבין 1000 ו-1499 גרם.

אומנם המחקר לא נועד לבדוק מדוע שיעורי ה- CP צנחו בתינוקות במשקל לידה נמוך, אך לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מציעות כי ילדים אלה מקבלים טיפול הולם.

לדבריהם, קשה לייחס ירידה זאת לגורם ספציפי. כך לדוגמא, לא ידוע מהו שיעור ה-CP בקרב ילדים מונשמים לעומת ילדים שאינם מונשמים. אך העובדה שהמחקר מראה שיעורי CP ירודים מעניק בטחון לכך שהתינוקות מקבלים טיפול הולם.

Lancet. 2007;369:7-8, 43-50

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה