נאונטולוגיה

השימוש בתחליבים שומניים ברפואת ילדים (Curr Opin Clin Nutr Metab Care.)

בילדים ויילודים הנזקקים לתזונה פראנטרלית, תחליבים שומניים הינם הכרחיים לאספקת חומצות שומן חיוניות ואנרגיה. כיום קיימת מחלוקת ממושכת באשר להרכב האופטימלי של תחליבים שומניים והתזמון האופטימלי להוספת שומנים לתזונה פראנטרלית ביילודים שנולדו לפני המועד בכדי להגביר את היתרונות ולצמצם את הסיכון לסיבוכים.

מספר מחקרים בחנו את השפעות מתן מוקדם של תחליבים שומניים עם מתן בשלב מאוחר. מטה אנליזה בנושא מצאה כי חשיפה מוקדמת אינה משפרת את הגדילה לטווח קצר או מונעת את התחלואה והתמותה ביילודים שנולדו לפני המועד. מצד שני, מתן תחליבים שומניים בשלב מוקדם לא העלתה את הסיכון לסיבוכים.

מספר מחקרים בדקו את השפעות הרכבי חומצות שומן שונים בתחליבים שומניים על פראוקסידציה. מבדיקות מעבדה עולה כי פראקוסידציה של ליפידים קשורה לתכולת חומצות שומן רב-בלתי רוויות וקשורה בקשר הפוך ליחס alpha-tocopherol וחומצות שומן רב-בלתי רוויות.

הרכב תחליבים שומניים משפיע גם על מטבוליזם חומצות שומן. תערובת של MCT (Medium Chain Triglyceride) ו-Long Chain Triglyceride מגבירה את שילוב חומצות שומן חיוניות וחומצות שומן ארוכות שרשרת רב-בלתי רוויות במחזור הליפידים בהשוואה לאמולסיות המכילות רק Long Chain Triglyceride.

לסיכום כותבים החוקרים כי למרות שכבר הוכח כי הרכב תחליבים שומניים משפיע על על תהליכי פראוקסידציה ומטבוליזם של חומצות שומן, דרושים מחקרים נוספים בכדי לאשר את יתרונות אלו.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006 May;9(3):319-23

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה