המעבדה הרפואית

נוגדנים נגד Ro/SSA עשויים לחזות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בסקלרודרמה מערכתית (EULAR)

נוגדנים נגד Ro/SSA עשויים לסייע בחיזוי אילו חולים עם סקלרודרמה מערכתית נמצאים בסיכון מוגבר למחלת ריאות אינטרסטיציאלית (ILD) ולשמש כסמן ביולוגי להכוונת בדיקות סקר

נוגדנים נגד Ro/SSA עשויים לסייע בחיזוי אילו חולים עם סקלרודרמה מערכתית (SSc) נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלת ריאות אינטרסטיציאלית (ILD) ולשמש כסמן ביולוגי להכוונת סריקות, כך עולה מניתוח נתונים של קבוצת מחקר אירופית גדולה והוצג בכנס ה-European Alliance of Associations for Rheumatology (EULAR).

מטרתו של המחקר הייתה לבדוק אם נוגדנים שאינם ספציפיים ל SSc-יכולים לשפר את מיון הסיכון לחולים עם SSc תוך התמקדות במעורבות ריאתית. בין נוגדנים אלה, נוגדנים נגד Ro/SSA הוכחו כקשורים למחלת ריאות אינטרסטיציאלית במחלות רקמת חיבור שונות.

15%מהחולים בקבוצת ה SSc-הציגו נוגדנים נגד Ro/SSA והקבוצה הזאת הציגה מאפיינים קליניים ייחודיים, ביניהם שכיחות גבוהה יותר של ILD וערכי DLCO נמוכים יותר בחולים עם ILD מבוססת. עם זאת, נוגדנים אלה לא חזו את התקדמות ה ILD-למוות או התקדמות המחלה הכללית.

החוקר הראשי של המחקר המליץ לשלב נוגדנים אלו בפרקטיקה הקלינית השגרתית כדי לזהות חולי SSc בעלי סיכון גבוה ל ILD-במיוחד במצבים בהם אין זמינות לטומוגרפיה ממוחשבת ברזולוציה גבוהה (HRCT). נוגדנים אלה יכולים לשמש כסמן נוסף להכוונת תהליך הסקר, במיוחד בחולים ללא נוגדנים ספציפיים ל-SSc.

לפי המחקר, בניתוח רב משתני של 14,066 ביקורי בריאות, נוגדנים נגד Ro/SSA נמצאו כגורם סיכון עצמאי ל-ILD עם יחס סיכויים של 1.24. בנוסף, נוגדנים אלו נמצאו כגורם סיכון לערכי DLCO נמוכים יותר בחולי ILD.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה