המעבדה הרפואית

מבחן מולקולארי מהיר לזיהוי שחפת ועמידות לריפאמפין (N Engl J Med)

מבחן מולקולארי מהיר לבדיקת הכיח (Xpert MTB/RIF) מזהה שחפת ועמידות לריפאמפין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 1 בספטמבר של New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחת המגבלות של המאמצים העולמיים כנגד שחפת נובעים ממבחנים אבחנתיים איטיים ולא-רגישים, בעיקר לזיהוי צורות עמידות לטיפול תרופתי בחולים עם זיהום בנגיף ה-HIV. זיהוי מוקדם מהווה חלק מרכזי בהפחתת שיעורי התמותה ומניעת הדבקה, אך קיים צורך בבדיקות רגישות לשם כך.

מדגם המחקר כלל 1730 משתתפים מפרו, אזרבייג’אן, דרום אפריקה והודו, עם חשד לשחפת ריאתית. בכל המקרים נערכה בדיקת MTB/RIF, בדיקה מולקולארית אוטומטית לזיהוי MTB (Mycobacterium Tuberculosis) ועמידות לריפאמפין (RIF). מכל חולה ניטלו 3 דגימות, שתיים עברו עיבוד עם N-Acetyl-L-Cysteine ו-Sodium Hydroxide לפני בדיקת מיקרוסקופ, תרבית מוצקה ונוזלית, ובדיקת MTB/RIF, ואחת נבחנה ישירות תחת מיקרוסקופ ומבחן MTB/RIF.

בנבדקים עם תרבית חיובית לשחפת, בדיקת MTB/RIF יחידה הייתה חיובית ב-551 מבין 561 הנבדקים (98.2%) עם משטח חיובי לשחפת ושלילית ב-124 מבין 171 (72.5%) הנבדקים עם משטח שלילי. הסגוליות של מבחן MTB/RIF בנבדקים ללא שחפת עמדה על 99.2% (604/609 נבדקים).

בנבדקים עם תרבית חיובית לשחפת אך משטח שלילי, הוספת בדיקת MTB/RIF שנייה הגדילה את הרגישות ב-12.6 נקודות אחוז, והוספת בדיקה שלישית הגדילה את הרגישות ב-5.1 נקודות אחוז שיפור הרגישות ל-90.2%.

בדיקת MTB/RIF זיהתה נכונה 200 מבין 205 הנבדקים (97.6%) עם חיידק עמיד לריפאמפין ו-504 מבין 518 הנבדקים (98.1%) עם חיידק רגיש לריפאמפין. ריצוף פתר את כל המקרים, למעט שניים, לטובת תוצאות בדיקת MTB/RIF.

בדיקת MTB/RIF הובילה לזיהוי רגיש של זיהום בשחפת ועמידות לריפאמפין ישירות מכיח לא-מטופל, בתוך פחות משעתיים, עם זמן התעסקות מינימאלי בבדיקה.

מגבלות המחקר כוללות אפשרות להעדר הכללה של הממצאים, עריכת המחקר בתנאים פחות מבוקרים, ועלויות גבוהות הכרוכות בייצור הטכנולוגיה הנדרשת לבדיקת MTB/RIF.

N Engl J Med. Published online September 1, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה