מהו הערך הבריאותי של חומצות שומן אומגה 3? (BMJ Online First)

חוקרים בריטים שערכו מטה-אנליזה לא מצאו עדות חזקה לפיה לצריכת חומצות שומן אומגה-3 למשך חצי שנה, יש השפעה ברורה על תמותה, אירועים קרדיווסקולרים, או סרטן.

ההנחיות בבריטניה מעודדות הגברת צריכת שמן דגים, בעיקר לאחר MI. בכדי לבדוק אם יש מקום להמלצות אלו, החוקרים בדקו 48 מחקרים רנדומלים (RCT), שכללו קרוב ל-37,000 משתתפים, ו-41 מחקרי עוקבה, שכללו למעלה מ-570,000 משתתפים.

בהתייחס למחקרים הרנדומלים (RCT), נמצא סיכון יחסי לתמותה (RR) של 0.87, בקרב נבדקים שצרכו אומגה-3, אולם, החוקרים מציינים כי העדות היתה חלשה, וכי נרשמה חוסר-עקביות מסוימת. כאשר הם התמקדו ב-25 מחקרים רנדומלים, שדורגו כבעלי הסיכון הנמוך ביותר להטיה, RR עמד על 0.97. התוצאות היו דומות כאשר השוו בין שרשראות קצרות וארוכות של חומצות שומן אומגה-3, ועבור ייעוץ תזונתי לעומת תוספים תזונתיים.

במחקרי העוקבה, נמצא כי אומגה-3 הוא גורם מגן מפני תמותה (RR=0.65), אך החוקרים מציינים כי לא נערך תיקנון הולם לערפלנים.

18 מחקרים רנדומלים (RCT) שבדקו את שיעור האירועים הוסקולרים מצאו RR של 0.95, עם רווח בר-סמך רחב, וחוסר-עקביות משמעותי. 10 RCT ו-7 מחקרי עוקבה שהעריכו את שיעור הגידולים לא מצאו כל אפקט מגן לאומגה-3 (RR=1.07 ו-RR=1.02, בהתאמה).

החוקרים מציעים להמשיך ולעודד את הציבור להגביר את צריכת שמן הדגים לאחר MI, אך יש להמשיך ולבחון את העדויות. כנראה שאין מקום להמליץ על הגדלת הצריכה של חומצות שומן אומגה-3 בחולים הסובלים מאנגינה, אך לא פיתחו MI.

במאמר מערכת צויין הסיבוך הנוסף של צמצום אספקת שמן הדגים, בעקבות דייג מופרז (וצמצום הדגה), לכן, ככל הנראה אין אספקה בלתי-נגמרת של חומצות אומגה ארוכות שרשרת.

BMJ Online First 2006.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

במטה אנליזה שפורסמה לפני כשנה ב-Arch Intern Med נמצא דווקא תוצאה הפוכה..

.

גם סקירה מקיפה דווקא מאותו עתון, ה-BMJ ,  המליצה על שימוש באומגה 3 , המלצה שגם ה-AHA פירסם בשנים האחרונות…

נראה שיש צורך במחקר התערבותי גדול כדי שתתקבל תשובה ברורה לסוגייה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה